Partner serwisu
Biznes i przemysł

Budują S6 z niskoemisyjnego cementu. Dostawcą Cemex

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

Firma Cemex Polska jest dostawcą cementu o obniżonej emisji CO₂ na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S6 w powiecie słupskim. To kolejny przykład wykorzystania zrównoważonych rozwiązań Cemex w infrastrukturze drogowej, wpisujący się w strategię firmy „Future in Action”, której celem jest ograniczanie zmian klimatu.

Pierwsze zadanie, czyli odcinek o długości 13,152 km Bobrowniki (bez węzła) – Skórowo (z węzłem), wykonuje firma Aldesa Construcciones, natomiast drugie zadanie -realizowane przez firmę NDI - to odcinek o długości 16,12 km - od końca obwodnicy Słupska do Węzła Bobrowniki.

Budowane odcinki o łącznej długości ponad 29 km stanowią część jednej z kluczowych arterii północnej Polski, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem usprawniając połączenia z Kołobrzegiem, Koszalinem, Słupskiem oraz granicą polsko-niemiecką. Zakończenie prac zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku.

Na obu odcinkach drogi za układanie nawierzchni betonowej o konstrukcji dwuwarstwowej i szerokości głównej jezdni 10 m, jest odpowiedzialna firma Budpol. Układana nawierzchnia na obu odcinkach ma grubość 27 cm, a projektowana kategoria natężenia ruchu to KR6.

Niskoemisyjny materiał

Do produkcji betonu klasy C 35/45, wykorzystywany jest cement CEM II/B-S 42,5 N-NA z Cementowni Rudniki należący do linii produktów Vertua i charakteryzujący się bardzo niską emisyjnością (327 kg eqCO2 netto na tonę cementu). Beton przeznaczony do dolnej warstwy nawierzchni stanowi swego rodzaju rdzeń konstrukcji nawierzchni drogi i odpowiada za przenoszenie głównych obciążeń wynikających z ruchu.

Beton zastosowany do wykonania górnej, ścieralnej warstwy nawierzchni charakteryzuje się wysoką odpornością na złuszczanie powierzchniowe spowodowane m.in. obecnością soli odladzających, co gwarantuje odpowiednio dobrana kompozycja materiałowa oraz właściwa struktura napowietrzenia betonu. Wysokie właściwości antypoślizgowe zapewnia z kolei makrotekstura powierzchni betonu z eksponowanym kruszywem, która została uzyskana dzięki zastosowaniu odpowiednio dobranej technologii teksturowania oraz właściwego kruszywa. Ze względu na rodzaj zastosowanego cementu wykonana nawierzchnia charakteryzuje się jasną barwą przyczyniającą się do poprawy widoczności na drodze.

Umiarkowane tempo narastania wytrzymałości pozwala na układanie nawierzchni w szerokim zakresie temperatur tj. zarówno w okresie letnim jak i zimowym, zapewniając jednocześnie bezpieczny i przewidywalny okres dla prac związanych z wykończeniem powierzchni i wykonaniem szczelin dylatacyjnych. Wysoka, 28-dniowa wytrzymałość pozwala na wykonywanie betonu zaprojektowanego do przenoszenia wysokich obciążeń związanych z dużym natężeniem ruchu, charakterystycznym dla dróg ekspresowych i autostrad. Potwierdzona wieloma badaniami trwałość mrozowa i odporność na reakcję alkaliczną jest dodatkową zaletą dla rozwiązań materiałowych opartych na tym cemencie. Unikalna i stabilna kompozycja składników głównych zapewnia doskonałą kompatybilność z domieszkami chemicznymi, gwarantując zachowanie projektowanych właściwości roboczych mieszanki oraz odpowiednią strukturę napowietrzenia betonu.

Zastosowanie tego cementu pozwala również na zapewnienie nie tylko odpowiedniej jakości wyrażonej parametrami mechanicznymi, ale także na uzyskanie trwałej nawierzchni gwarantującej bezpieczeństwo użytkowania przez wiele lat. Dodatkowym atutem jest znaczące ograniczenie śladu węglowego wbudowanego, w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań opartych na cementach portlandzkich z grupy CEM I wynosi ono ponad 30 proc. 

- Cieszymy się że, nasze produkty z linii Vertua® o obniżonej emisji CO₂ zyskują coraz większe uznanie wśród inwestorów i wykonawców. Budowa odcinka trasy S6 to pierwszy projekt, w którym wykorzystano cement o obniżonej emisji z naszej oferty do wykonania nawierzchni drogi ekspresowej - mówi Rafał Gajewski, Dyrektor Pionu Handlowego, Członek Zarządu Cemex Polska.
- Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do realizacji tej istotnej inwestycji w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. Wierzymy, że podobne rozwiązania będą wdrażane w kolejnych projektach infrastrukturalnych w Polsce - dodaje Rafał Gajewski.

Cemex dla klimatu

Cement CEM II/B-S 42,5 N-NA należy do linii produktów Vertua® opracowanych z myślą o ograniczaniu emisji CO₂ i promowaniu zrównoważonego budownictwa. Wytwarzany jest w oparciu o surowce o mniejszym śladzie węglowym, z wykorzystaniem technologii pozwalających zredukować emisję w procesie produkcji.

Działania te wpisują się w globalną strategię firmy Cemex „Future in Action”, której celem jest ograniczanie zmian klimatu oraz dążenie do ograniczenia własnego śladu węglowego poprzez innowacje produktowe, inwestycje w efektywność energetyczną oraz zwiększanie udziału paliw alternatywnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rusza IV edycja programu EkoProducent

Biznes i przemysł

Rusza IV edycja programu EkoProducent

ep. 04 grudnia 2025

Cemex Polska laureatem plebiscytu „Konkurencyjne Lubelskie”

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku

Inżynieria i innowacje

Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku

Redakcja 27 maja 2025

Tak powstawały fundamenty stacji Warszawa Zachodnia

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Rusza IV edycja programu EkoProducent

Biznes i przemysł

Rusza IV edycja programu EkoProducent

ep. 04 grudnia 2025

Cemex Polska laureatem plebiscytu „Konkurencyjne Lubelskie”

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku

Inżynieria i innowacje

Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku

Redakcja 27 maja 2025

Tak powstawały fundamenty stacji Warszawa Zachodnia

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij