Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Modernizacja linii kolejowej E65 na Śląsku

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

Soletanche Polska realizuje kluczowe roboty fundamentowe i geotechniczne w ramach projektu pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice”. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a generalnym wykonawcą – spółka Torpol. 

– Realizacja naszego zakresu prac jest już na bardzo zaawansowanym etapie – ukończyliśmy około 95% całości. Kończymy zasadniczy etap robót, a przed nami już tylko prace wykończeniowe – kucie koron, czyszczenie, wyrównywanie powierzchni oraz estetyczne wykończenia – mówi Anna Szafrańska-Angelaki, Kierownik Projektu w Soletanche Polska i dodaje: Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej inwestycji, mającej strategiczne znaczenie dla całego regionu. To już kolejny projekt kolejowy, który realizujemy we współpracy z firmą TORPOL – wcześniej wspólnie pracowaliśmy przy budowie bezkolizyjnego przejazdu w Kościanie.

Kluczowe cele inwestycji

Projekt modernizacji linii kolejowej E30 i E65 na obszarze Śląska jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróżowania, ale także zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa transportu kolejowego w regionie.



Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice znacząco poprawi dostępność kolei w aglomeracji. Powstaną trzy nowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec – wszystkie dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w windy, wiaty, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz stojaki rowerowe. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum. Modernizacja obejmie także stacje Katowice Szopienice Płd., Zawodzie, Katowice i Ligota. Projekt zakłada budowę 22 km nowych torów, przebudowę 96 km torów, wymianę 133 km sieci trakcyjnej, ponad 260 rozjazdów oraz modernizację 140 obiektów inżynieryjnych. Powstanie również centrum sterowania ruchem w Katowicach.

Zadania geotechniczne

Spółka Soletanche Polska odpowiada za wykonanie projektu wykonawczego i realizację robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. Wspomniany odcinek III inwestycji, obejmuje fragment od kilometra 318+150,00 linii numer 1 do kilometra 2+700,00 linii numer 139.

Soletanche Polska realizuje fundamenty pod trzy nowe wiadukty kolejowe – WK11, WK12 i WK13 – oraz mury oporowe dochodzące do tych wiaduktów. W ramach prac wykorzystywane są dwie kluczowe technologie posadowienia: ściany szczelinowe oraz barety, które zapewnią trwałość i stabilność całej konstrukcji.

– Stabilność murów oporowych pracujących w schemacie wspornikowym o znacznym obciążeniu naziomu jest możliwe dzięki realizacji sekcji ściany szczelinowej w formie żeber w kształcie litery „T”. Tego typu rozwiązanie wymaga od naszego Zespołu dużej precyzji – zwłaszcza przy montażu koszy zbrojeniowych i łączeniu ich za pomocą dużej liczby prętów uciąglających – wyjaśnia Tomasz Załuski, Kierownik Robót w Soletanche Polska.

Dodatkowym wyzwaniem jest czynna linia wysokiego napięcia przecinająca plac budowy na pół. Prace w jej bezpośrednim sąsiedztwie mogą być realizowane wyłącznie podczas uzyskanych specjalnie na nasze potrzeby wyłączeń.

– Pomimo wymagających warunków, w tym pracy w pobliżu czynnej linii wysokiego napięcia, nasz zespół realizuje harmonogram z imponującą wydajnością – do dwóch sekcji ścian dziennie, o objętości 120–200 metrów sześciennych betonu każda. To efekt starannego planowania, doświadczenia naszej kadry i świetnej współpracy z generalnym wykonawcą oraz dostawcami – dodaje Katarzyna Mokrzycka, Kierownik Robót w Soletanche Polska.

Doświadczenie poparte realizacjami

Soletanche Polska od lat aktywnie uczestniczy w realizacji najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Do najważniejszych projektów należą m.in.: modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia – największego węzła komunikacyjnego w kraju, budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości i Tunelu Średnicowego w Łodzi, modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia (LCS Ciechanów) czy też budowa wiaduktów kolejowych we Wrześni pod Poznaniem.

– Łącząc wieloletnie doświadczenie, specjalistyczną wiedzę i innowacyjne rozwiązania technologiczne, realizujemy fundamenty pod inwestycje, które kształtują przyszłość polskiej kolei. Z dumą wspieramy rozwój infrastruktury w regionach, które są kluczowe dla mobilności i gospodarki całego kraju – podsumowuje Anna Szafrańska-Angelaki, Kierownik Projektu w Soletanche Polska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tak powstawały fundamenty stacji Warszawa Zachodnia

Inżynieria i innowacje

Tak powstawały fundamenty stacji Warszawa Zachodnia

Redakcja 09 maja 2025

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025

BIM. Zarządzanie informacją kluczowe dla budownictwa

Inżynieria i innowacje

Obwodnicę z wykorzystaniem BIM jednak zbuduje Strabag?

Drogi i autostrady

Obwodnicę z wykorzystaniem BIM jednak zbuduje Strabag?

Elżbieta Pałys 21 listopada 2024

A2 koło Siedlec miała być asfaltowa. Będzie z niskoemisyjnego betonu

Drogi i autostrady

Tym się wyróżnia nowy most między Niemcami i Polską

Inżynieria i innowacje

Tym się wyróżnia nowy most między Niemcami i Polską

inf. pras./oprac. ep. 10 sierpnia 2024

Zobacz również:

Tak powstawały fundamenty stacji Warszawa Zachodnia

Inżynieria i innowacje

Tak powstawały fundamenty stacji Warszawa Zachodnia

Redakcja 09 maja 2025

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Inżynieria i innowacje

Tak będą drążyć tunel na linii kolejowej 104

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025

BIM. Zarządzanie informacją kluczowe dla budownictwa

Inżynieria i innowacje

Obwodnicę z wykorzystaniem BIM jednak zbuduje Strabag?

Drogi i autostrady

Obwodnicę z wykorzystaniem BIM jednak zbuduje Strabag?

Elżbieta Pałys 21 listopada 2024

A2 koło Siedlec miała być asfaltowa. Będzie z niskoemisyjnego betonu

Drogi i autostrady

Tym się wyróżnia nowy most między Niemcami i Polską

Inżynieria i innowacje

Tym się wyróżnia nowy most między Niemcami i Polską

inf. pras./oprac. ep. 10 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5