Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłasza przetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2. Jest to kolejna ważna inwestycja, która zostanie przeprowadzona w ramach projektu: „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I”.
Najważniejsze w całej inwestycji jest to, żeby do portu mogły wpływać większe statki. Zapewnienie parametrów nawigacyjnych pozwalającym zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia Europa – Azja jest obecnie jednym z priorytetów zarządu.
Zablokowane terminaleObecna sytuacja wygląda tak, że obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości od 300 do 330 metrów. Po powiększeniu Obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370 – 400 metrów.
Limit wielkości statków, które mogą wpływać do portu blokuje w dużej mierze możliwości zlokalizowanych w głębi Portu Gdynia terminali kontenerowych BCT i GCT. Duże statki nie mogą się do nich dostać ze względu na brak możliwości obrócenia się na akwenach wewnętrznych. Przez to Gdynia pozostaje portem feederowym, podczas gdy rynek żeglugowy zdecydowanie preferuje bezpośrednie połączenia transoceaniczne.
Zmiana do 2018 rokuJednak wszystko ma się zmienić na koniec 2017 roku kiedy inwestycja dotycząca przebudowy Obrotnicy nr 2 dobiegnie końca. A gdyńskie terminale tylko na to czekają. Mają już infrastrukturę niezbędną do obsługi dużych statków kontenerowych. Są to m.in. suwnice o zasięgu 19 i 22 rzędów.
Przetarg w ramach zadania inwestycyjnego: ”Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia- Etap I.” obejmuje w szczególności wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne. Poniżej możecie obejrzeć plan przebudowy Obrotnicy nr 2.
Koniec z portem feederowymJest to dopiero początek całego projektu na kolejne lata planowane są dalsze działania, które obecnie są w trakcie projektowania, a wykonane mają zostać w latach 2018 – 2020. Obejmują one poszerzenie do 280 i pogłębienie do 17 metrów toru podejściowego, pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu i poszerzenie do 140 metrów wejścia wewnętrznego.
Wszystko prowadzi do tego, aby hasło „Gdynia portem głębokowodnym” stało się rzeczywistością. Jeśli plan inwestycyjny przebiegnie zgonie z planem będzie tak już niedługo. Pomyślne jego przeprowadzenie sprawi, że Port Gdynia będzie dysponował pięcioma nabrzeżami przystosowanymi do przyjmowania statków o zanurzeniu do 15 metrów – dwoma kontenerowymi i trzema masowymi.