Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę z konsorcjum firm Compono i Tractebel Engineering na opracowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych dla zadania „Przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to za 11 miesięcy poznamy wyniki prac.
Wartość podpisanej umowy to ok. 1,4 mln zł. Zobowiązuje ona konsorcjum firm Compono i Tractebel Engineering do opracowania studium wykonalności dotyczącego zadania „Przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”.
Jest to początek inwestycji, która ma na celu wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w terminalu promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w roku 2020.
Ma ona znacznie wpłynąć na wyniki przeładunkowe zachodniopomorskiego portu. ZMPSiŚ szacuje, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie. Obecnie kontenerowce są ograniczane przez głębokość toru Szczecin – Świnoujście. Jeśli terminal kontenerowy znajdowałby się w mieście znajdującym się bezpośrednio na wybrzeżu to problem by zniknął. Realizacja zadania może być o tyle łatwiejsza, że nie będzie polegała na budowie terminalu całkowicie od zera.
Przebudowa terminalu promowego
Sam projekt zakłada połączenie i przebudowanie stanowisk promowych nr 5 i 6. W rezultacie powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. W ramach inwestycji powstaną trzy nowe place postojowe, które zostaną połączone estakadą, stanowiącą nowy drugi wjazd na teren terminalu. Zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, będzie przebudowana galeria pasażerska oraz zostanie zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy, tj. dwa wózki wysokiego składowania typu reachstacker i cztery ciągniki siodłowe.
–
Obecnie dynamika wzrostu obrotów towarowych w terminalu promowym w Świnoujściu wynosi w każdym roku ok. 10%. W kierunku Skandynawii odchodzi ze Świnoujścia 11 kursów dziennie, co daje terminalowi promowemu w Świnoujściu pozycję lidera. Dlatego też dla dalszego rozwoju terminalu kluczowe znaczenie ma dobre skomunikowanie z zapleczem, a wiec dokończenie budowy trasy S3, którą towary są transportowane z południa Europy do Szwecji i w kierunku odwrotnym – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSIŚ.
Projekt pn. „Zrównoważone połączenia morsko-lądowe Polska-Szwecja: Zrównoważona autostrada morska Świnoujście-Trelleborg oparta o ulepszoną infrastrukturę, rozwój transportu intermodalnego oraz integrację korytarzy zaplecza” jest współfinansowany z funduszu CEF Unii Europejskiej. Wartość szacunkowa zadania to prawie 133 mln złotych. Poziom dofinansowania to 75,26 %. Przewidywany okres realizacji 2017-2019.
Świnoujście w oczekiwaniu
Inwestycja jest także bardzo ważna dla mieszkańców Świnoujścia. Może ono zmienić charakter miasta. Dlatego też, wśród mieszkańców, pojawiają się głosy za i przeciw budowie terminalu. Władze miasta czekają na przedstawienie wyników prac prowadzonych przez ZMPSiŚ. – Czekamy na dokumentację i zobaczymy co zaproponuje nam szczeciński port. Nie wykluczamy przeprowadzenia referendum, na terenie miasta, na ten temat – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Robert Karelus rzecznik prezydenta miasta Świnoujście.
Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu otworzy nowe możliwości przed mieszkańcami.
Razem z nowym tunelem pod Świną może oznaczać dla nich znaczne zmiany, a w tym rozwój gospodarczy miasta.