Rok 2015 był bardzo pracowity dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Pomyślnie sfinalizowanych zostało pięć inwestycji. Zaliczają się do nich przebudowy trzech nabrzeży, rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro oraz modernizacja intermodalnego terminalu kolejowego.
Wcześniej ukończone zostały przebudowy nabrzeży Szwedzkiego oraz Bułgarskiego, a także rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro. Teraz, do zakończonych projektów, można zaliczać także przebudowę nabrzeża Rumuńskiego i intermodalnego terminalu kolejowego. Wartość tych dwóch ostatnich przedsięwzięć to ponad 131 mln zł.
Dwie ważne inwestycje
Pierwsza z inwestycji zlokalizowana jest we wschodniej części portu, czyli w Basenie V. Polegała ona m.in. na przebudowie Nabrzeża Rumuńskiego na odcinku o długości niemal 356 m oraz odcinka linii kolejowej o długości 369 m. Wzdłuż przebudowanego fragmentu przeprowadzono prace czerpalne do głębokości 13,5 m, jednak jego konstrukcja pozwoli na docelowe pogłębienie nabrzeża do 15,5 m. Całkowitej wymianie uległa również sieć kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej.
Druga inwestycja zlokalizowana jest na zapleczu Nabrzeża Helskiego I w zachodniej części portu Gdynia przeznaczonej do przeładunku kontenerów. Przedsięwzięcie polegało na całkowitej przebudowie istniejącego terminalu kolejowego, intensywnie eksploatowanego od początku lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Praktycznie podwojono długość użytkową torów załadunkowych i podsuwnicowych, która wynosi obecnie prawie 700 m. Pozwoli to na obsługę całych składów pociągowych, bez potrzeby ich dzielenia, co znacząco skraca czas obsługi wagonów i zwiększa zdolność przeładunkową terminalu do 24 pociągów na dobę. Przebudowano również dojazdowy układ drogowy i place przeładunku kontenerów. Szczególnie istotnym dla mieszkańców okolicznych dzielnic aspektem tej inwestycji jest ograniczenie hałasu generowanego przez poruszające się po terminalu składy kolejowe i pojazdy samochodowe. Poprawa jakości i wydajności infrastruktury terminalu przyczyni się do wzrostu przewozów kolejowych, co przekłada się zarówno na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, jak i zmniejszenie zagrożeń w ruchu drogowym. Nowe projekty dają nowe możliwości
Wszystkie wspomniane wcześniej inwestycje były współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie na dwie ostatnie wynosiło 69 mln zł.
Te przedsięwzięcia mają na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych Portu Gdynia oraz jego konkurencyjności w rejonie Morza Bałtyckiego, a co za tym idzie przyczyniają się do zwiększenia udziału ekologicznego transportu morskiego w ogólnych przewozach ładunków. Projekty służą rozwojowi udziału transportu intermodalnego w Korytarzu Transportowym Bałtyk – Adriatyk sieci TEN-T, poprzez wzrost przewozów transportem morskim i kolejowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.