– Według prognozy sporządzonej na potrzeby Strategii, do Portu Gdańsk może ciążyć w roku 2030 około 100 mln ton ładunków. Obecny potencjał Portu nie będzie w stanie sprostać takiemu popytowi. Świadomość tych uwarunkowań zadecydowała o przyjęciu do Strategii projektu budowy Portu Centralnego – informuje Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w odpowiedzi na interpelację posłów Nowoczesnej, Pawła Pudłowskiego oraz Piotra Misiło.
Port Centralny
Jak informuje szef Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) – obecnie zdefiniowane założenia projektowe dla Portu Centralnego to głównie:
- budowa głębokowodnych terminali z możliwością wyposażenia w zaplecze magazynowo - składowe;
- dostęp do głównej osi połączeń lądowych Polski;
- możliwość prowadzenia działalności produkcyjnej, przetwórczej i spedycyjnej – i innej w miarę zapotrzebowania;
- możliwość prowadzenia procesów składowania, magazynowania, pakowania, konsolidacji i dekonsolidacji wszelkiego rodzaju towarów;
- dostępność dla największych statków.
– Uzasadnienie powstania konkretnych terminali i nabrzeży będzie wynikało z analiz popytowo-podażowych oraz analiz połączenia obecnych i przyszłych strumieni ładunkowych i pasażerskich – podaje minister.
Harmonogram
Według planów pełne studium wykonalności dla projektu ma być gotowe do końca 2019 roku. Następnie, w kwietniu 2020 roku ma być przygotowany projekt ogłoszenia zamówienia na wybór partnerów prywatnych, w lipcu 2021 ma się rozpocząć dialog z potencjalnymi zainteresowanymi, a w czerwcu 2022 roku ma zostać z nimi zawarta umowa. Dalej w latach 2022-2024 planuje się projekt i budowę I etapu inwestycji, a w latach 2025-2027 etap II.
– Wykonywana obecnie wielobranżowa koncepcja zagospodarowania Portu Centralnego w Gdańsku jest jednym z etapów prac przygotowawczych do tej inwestycji. Szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy przyszłego przedsięwzięcia, opisujący wszystkie zaplanowane potrzeby inwestycyjne oraz uwzględniający uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, pozwoleń, uzgodnień, konsultacji, a także wszelkie niezbędne przedsięwzięcia warunkujące rozpoczęcie robót budowlanych zostanie opracowany po ostatecznym wyborze optymalnego wariantu zagospodarowania Portu Centralnego. Planowany termin sporządzenia tego harmonogramu przez wykonawcę koncepcji technicznej to I kwartał 2019 roku – informuje Marek Gróbarczyk.
Koszty
Jak informuje MGMiŻŚ – na ten moment szacunki wynikające z zapotrzebowania rynku to potrzeba powstania na terenie Portu Centralnego od 6 do 8 terminali, których koszt budowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą szacuje się na około 1 do 2 mld euro.
Pieniądze mają pochodzić z kilku źródeł. Mogą to być środki własne partnera prywatnego, kredyt pozyskany z banku lub z innej komercyjnej instytucji finansowej, środki z dotacji unijnych pozyskane przez inwestora lub środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Projekt opłacalny ekonomicznie
W interpelacji posłowie partii Nowoczesna pytają również o analizę ekonomiczną i badania dotyczące zasadności przedsięwzięcia. – analizy rynkowe przeprowadzone na etapie opracowywania Strategii Rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027, w której ujęta została niniejsza inwestycja, potwierdzają zapotrzebowanie na budowę infrastruktury, której dotyczy projekt (Portu Centralnego – dop. red.) – informuje szef resortu gospodarki morskiej.
Marek Gróbraczyk informuje, że do 2030 orku masa przeładowywanych towarów przez Port Gdańsk może sięgać nawet 100 mln ton rocznie, a obecny potencjał infrastruktury nie pozwala na sprostanie takiej ilości towaru.
Taka sytuacja jest możliwa.
Prezes ZMPG, Łukasz Greinke, obecnie podaje, że celem portu jest przekroczenie 50 mln ton w ciągu roku. Przy obecnym stanie rzeczy ten wynik może zostać osiągnięty jeszcze w bieżącym roku. Wtedy, jeśli silna tendencja wzrostowa zostanie utrzymana to wizja przedstawiona przez szefa MGMiŻŚ wydaje się prawdopodobna.