W I półroczu 2015 roku w portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładunki wzrosły w większości grup towarowych. Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście przewiduje dalszy wzrost wyników dzięki przeprowadzanym i planowanym inwestycjom. W latach 2007-2020 zarząd ma wydać łącznie ok. 2 mld zł. Do tego dochodzą projekty prowadzone przez spółki, działające na terenie obiektu.
Inwestycje poprawią przeładunki
– W ramach kolejnej perspektywy unijnej w Świnoujściu planujemy na terminalu promowym przebudować stanowiska nr 5 i nr 6, i wzbogacić je o infrastrukturę intermodalną – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Ponadto, zamierzamy wspólnie z PLNG zbudować nowy terminal re-eksportu LNG, jako wyzwanie rosnącego zapotrzebowania na paliwo LNG w basenie morza Bałtyckiego. W Szczecinie ZMPSiŚ zakłada większy pakiet inwestycji, związanych z przystosowaniem basenów portowych i nabrzeży do głębokości toru wodnego 12,5 m. Ważna jest też modernizacja toru podejściowego do portu w Świnoujściu do głębokości kolejno 14,5 i 17 m – dodaje.
Realizacja projektów ma na celu zwiększenie przeładunków. – Wartość inwestycji w tej perspektywie unijnej wyniesie ok. 1,3 mld zł. Ich zrealizowanie, po pogłębieniu przez Urząd Morski w Szczecinie toru wodnego do głębokości 12,5 m, powinno skutkować wzrostem przeładunków do poziomu 26-30 mln ton rocznie – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
W latach 2007-2020 ZMPSiŚ wyda 2 mld zł
W ciągu 13 lat Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zainwestuje prawie 2 mld zł. Do tego dojdą jeszcze inwestycje realizowane indywidualnie przez operatorów portowych. – W ramach perspektywy unijnej obejmującej lata 2007-2013 na cele inwestycyjne ZMPSiŚ wydał w portach ponad 650 mln zł. Na tę kwotę składają się inwestycje takie jak portowa część terminalu LNG, czyli nabrzeże do rozładunku skroplonego gazu w porcie zewnętrznym w Świnoujściu oraz nowe szóste stanowisko w terminalu promowym w Świnoujściu – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
– W obu portach przebudowano także drogi kołowe i kolejowe. Jeszcze w tym roku w portach przybędzie prawie 600 miejsc parkingowych. Z kolei w Szczecinie, w sąsiedztwie elewatora Ewa, zmodernizowano nabrzeże Zbożowe i od podstaw zbudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Zrealizowane inwestycje są wynikiem obserwacji zmian, zachodzących na rynku. Naszym celem jest by zespół portów Szczecin-Świnoujście poprzez atrakcyjną ofertę był wiodącym kompleksem portowym na południowym Bałtyku – dodaje.
Poza inwestycjami prowadzonymi przez Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście na terenie obiektu realizowane są także projekty własne przeładowców. Ważnymi inwestycjami dla portu są również te, dotyczące transportu rzecznego na Odrze. Poprawy wymaga też dostępność do portów od strony lądu, a więc dokończenie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin – Świnoujście oraz modernizacja magistrali kolejowych CE59 i E59. Jeśli chodzi o przewozy realizowane z wykorzystaniem kolei w portach Szczecin-Świnoujście, stanowiły one w II kwartale 2015 roku 45,7%.
Tor Szczecin – Świnoujście pogłębiony do 2021 roku
Doprowadzenie toru Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m pozwoli na przyjmowanie większych statków do portu. – Obecnie opracowywane jest studium wykonalności. Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m, to kompleksowa modernizacją tego toru wodnego. Obejmuje on poza pogłębieniem, poprawę geometrii toru, utworzenie nowych mijanek i obrotnic oraz instalacje nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych – mówi Monika Woźniak-Lewandowska. – Dzięki temu ruch statków będzie szybszy, sprawniejszy i bardziej bezpieczny. Inwestycja należy do zadań Urzędu Morskiego w Szczecinie. ZMPSiŚ aktywnie wspiera Urząd Miasta, by działanie to zostało zrealizowane – dodaje.
– Inwestycja poprawi dostępność nawigacyjną portu w Szczecinie, do którego będą mogły przypływać statki masowe, czy drobnicowe o niemal 100% większym tonażu niż dotychczas. Będą mogły zawijać także duże feedery i większe jednostki pasażerskie. Modernizacja toru wodnego jest niezbędna, aby ochronić Szczecin przed ryzykiem degradacji portu i stworzyć potencjał do dalszego rozwoju – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze, a w nim:
- poznasz dokładne dane dotyczące przeładunków,
- przeczytasz o najbliższych inwestycjach,
- dowiesz się jakie perspektywy mają porty Szczecin i Świnoujście na najbliższe lata.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.