Partner serwisu
Biznes i przemysł

Jak powstał turecki kolos – czyli budowa Mostu Sułtana Selima Groźnego krok po kroku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Most Sułtana Selima Groźnego to obecnie największa przeprawa mostowa w swoim rodzaju. Nie dość, że jest najdłuższym wiszącym mostem kolejowym na świecie, to posiada także najdłuższe przęsło na globie. Reszta danych jest także imponująca, ale poczekajcie. Najpierw obejrzyjcie krok po kroku jak powstawał. Zapraszamy do galerii.

Odległość między przęsłami – 1408 m. Szerokość mostu – 59 m. Wysokość konstrukcji – 323 m. To podstawowe parametry Mostu Sułtana Selima Groźnego w Stambule. Czynią go one największą hybrydową przeprawą drogowo-kolejową na świecie. Łączy on europejską dzielnicę Stambułu Garipce z azjatycką dzielnicą Poyrazkoy.

Hybrydowość konstrukcji polega na połączeniu elementów mostu wiszącego oraz z odciągami. Najsłynniejszym i najstarszym mostem tego typu był Most Brooklyński w Nowym Jorku. Jednak patrząc na wysokość tureckiego mostu bliżej mu do Wieży Eiffla (324 m) niż do nowojorskiej przeprawy.
 
Sama konstrukcja każdego dnia będzie narażona na ogromny ruch. Nie dość, że w obie strony posiada ona po cztery pasy to środkiem biegnie dwutorowa linia kolejowa. Szacuje się, że z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tys. aut.

Inwestycja miała wartość ponad 900 mln dolarów jednak pozwoli ona zaoszczędzić rocznie 1,75 mld dolarów. Most jest dziełem francuskiego konstruktora Michela Virlogeux zwanego „mistrzem mostów”. Ma on na swoim koncie takie realizacje, jak Most Normandzki (Pont de Normandie) nad bagnistymi rozlewiskami Sekwany łączący miasta Honfleur i Hawr oraz słynny Wiadukt Millau nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji.

Więcej informacji na temat mostu znajdziecie tu:
Turcja: Spektakularny most drogowo-kolejowy nad Bosforem otwarty
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Drogi i autostrady

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

ep. 12 września 2023

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Drogi i autostrady

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

ep. 12 września 2023

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5