Pierwsza inwestycja z budżetu CEF na lata 2014-2020 w polskim porcie będzie realizowana w ramach Autostrady Morskiej Świnoujście – Trelleborg. Wartość umowy to prawie 30 mln euro, a to tylko początek listy inwestycji w zachodniopomorskim porcie. – Porty w Szczecinie i Świnoujściu, to porty uniwersalne obsługują każdy rodzaj ładunków z wykorzystaniem każdej technologii przeładunku i transportu. Dalej stawiamy na tę uniwersalność – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Zbigniew Miklewicz.
Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: Jaki wpływ na rozwój i działalność portu będzie miała inwestycja realizacji autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg dofinansowywana przez CEF?
Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście: Terminal Promowy w Świnoujściu to największy dynamicznie rozwijający się terminal promowy w rejonie Bałtyku. Dziennie w kierunku Skandynawii wypływa 11 promów. Z roku na rok systematycznie rośnie wielkość obsługiwanej masy towarowej, w liczbach wynosi to ok. 7%. Połączenie bardzo sprawne i dynamicznie się rozwija, zostało to zauważone przez Unię Europejską, która w 2014 r. nadała mu status „Autostrady Morskiej”. Przyszła inwestycja stanowi element projektu globalnego dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk. Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy właśnie w ramach „Autostrady Morskiej” z Portem Trelleborg rozpoczętej w minionym roku.
Jaki będzie wpływ tej inwestycji na infrastrukturę portu?
Efektami realizacji projektu po stronie polskiej będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w 2020 r. Szacujemy, że do 2040 r. liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie. Dodam, że inwestycje będą także realizowane u naszego szwedzkiego partnera – portu w Trelleborgu.
Jakie kolejne inwestycje planuje przeprowadzić Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście?
Listę inwestycji otwierają projekty ukierunkowane na poprawę dostępności do naszych portów od strony morza, tj. w Świnoujściu pogłębienie portu wewnętrznego do głębokości 14,5 m oraz pogłębienie toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia do głębokości 12,5 m. Dodam, że są to inwestycje, które zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie. Przewidujemy dalszą rozbudowę w Szczecinie infrastruktury portowej w rejonie obsługi głównie ładunków masowych oraz drobnicy, tak aby możliwa była obsługa większych statków. Naszym celem jest tutaj przystosowanie basenów portowych i nabrzeży do głębokości toru wodnego, czyli do 12,5 m. Dodatkowo mamy w planach zagospodarowanie na cele logistyczne i na przemysł przyportowy, w Szczecinie Ostrowa Grabowskiego, a w dalszej perspektywie Ostrowa Mieleńskiego. Kolejną inicjatywą będzie przebudowa w Szczecinie obszaru Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego do 12,5 m. Drugim bardzo ważnym obszarem naszego zaangażowania jest przebudowa stanowisk numer pięć i sześć w Terminalu Promowym w kierunku intermodalności.
Czy planowane jest zwiększenie udziału kolei w wywozie ładunków z portu?
W zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki z udziałem transportu kolejowego stanowią blisko 50%. W naszych planach rozwojowych przewozy intermodalne odgrywają ważną rolę. Stąd m.in. projekt inwestycyjny na Terminalu Promowym w Świnoujściu. Dodam, że w latach 2011-2014 zrealizowaliśmy w obu portach inwestycję związaną z modernizacją infrastruktury kolejowej. W ramach projektu przebudowano i zmodernizowano łącznie prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdy. W efekcie parametry tych torów kolejowych dostosowano do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59. Wartość inwestycji to 77 mln zł, w tym dofinansowanie unijne na poziomie prawie 53 mln złotych. Jakie znaczenie mają dla Portu w Szczecinie i Świnoujściu inwestycje dla Odry?
Odrzańska Droga Wodna to duży potencjał, jednak przez lata zaniedbań w zakresie utrzymania żeglowności szlaku, z żalem stwierdzam, że niewykorzystany. Dzisiaj wolumen przeładowywanych ładunków z wykorzystaniem żeglugi śródlądowej wynosi zaledwie 4%. W kwietniu br. została podpisana umowa z rządem niemieckim. Zakłada ona szereg działań inwestycyjnych na Odrze. W ich rezultacie ta rzeka będzie miała szanse na gospodarcze ożywienie. Sądzę także, że włączenie Odry do korytarza Bałtyk-Adriatyk stanowiłoby ogromną szanse rozwojową dla transportu rzecznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.