Partner serwisu
Biznes i przemysł

Po 31 latach zbiornik Świnna Poręba oddany do użytku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Po 31 latach zbiornik Świnna Poręba oddany do użytku
fot. Skanska
Inwestycja dotycząca budowy zbiornika Świnna Poręba rozpoczęła się jeszcze w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, co sprawia, że jest to najdłużej trwające przedsięwzięcie w naszym kraju. Jak 19 lipca podał PAP – minister środowiska stwierdził, że zbiornik jest gotowy. Dziś odbyła się uroczystość oddania infrastruktury do użytku. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. premier Beata Szydło, minister środowiska Jan Szyszko minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Inwestycja zaczęta w PRL

Budowa zbiornika rozpoczęła się w 1986 roku, ale pierwsze pomysły dotyczące tej inwestycji sięgają okresu międzywojennego. Same prace trwały przez ponad 30 lat. Niektórzy twierdzą, że konstrukcja była już na ukończeniu w 2010 roku. Wtedy też, podczas powodzi, odbył się jej pierwszy test. Z powodzeniem uchroniła ona Kraków przed wysoka falą na Wiśle. Dodatkowo, to nie pierwsze otwarcie tej inwestycji. W 2015 roku, przed wyborami parlamentarnymi, przedstawiciele rządu Platformy Obywatelskiej również pojawili się na koronie zapory w Świnnej Porębie ogłaszając oddanie jej do użytku. Infrastruktura nie była jednak dokończona przez co niemożliwe było zalewanie zbiornika. 

Sytuacja powtarza się. Na zaporze pojawiła się premier Beata Szydło wraz z ministrami Adamczykiem i Szyszko. Jednak samorządowcy alarmują, że zbiornik Świnna Poręba nadal nie jest ukończony. Strona rządowa, komentując te doniesienia, stwierdza, że to manipulacja.

– To, co nie udało się w ciągu 30 lat, udało się zrealizować nam przez 2 lata rządów – mówiła szefowa rządu. Jednak należy zaznaczyć, że w ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadzono tylko część prac. W połowie 2015 roku, niemal gotowa inwestycja stanęła w miejscu z uwagi na to, że zabrakło środków na zabezpieczenie kilku osuwisk oraz budowę nowej drogi gminnej. W maju 2016 roku sejm uchwalił ustawę o kończeniu budowy zbiornika w Świnnej Porębie. Przewidywała ona przeznaczenie na ten cel 53 mln zł.

Ważne zadanie

– Ten zbiornik jest elementem systemu przeciwpowodziowego całego kraju – stwierdził Jan Szyszko. – Jest on kluczowy dla ochrony województwa małopolskiego przed powodzią – dodał.

Zbiornik Świnna Poręba znajduje się w województwie małopolskim nieopodal Wadowic. Przedsięwzięcie jest ważne przede wszystkim dla regionu. – To jest inwestycja, która ma bronić region przed powodzią – mówi Beata Szydło. – Mam nadzieję, że region Wadowic stanie się atrakcyjny nie tylko dla Polaków, ale również dla zagranicznych turystów – dodaje.

Konstrukcja będzie chroniła przed powodzią dolinę Skawy i Wisły (m.in. Kraków), ale też jego zadaniem będzie zabezpieczać przed skutkami suszy poprzez wyrównanie przepływu wody w rzece. Retencja wód Skawy obniży kulminacyjną falę powodziową w przekroju Krakowa do 40 cm. 

Ogromny projekt

Zbiornik będzie miał pojemność 161 mln m sześc. i maksymalną powierzchnię 1 tys. 35 ha. Maksymalna wysokość zapory wyniesie 54 m, a jej długość 604 m. Koszty budowy zbiornika wyniosły ponad 2 mld zł.

Jak zaznaczył szef MIB – inwestycja dotyczyła także budowy dróg i linii kolejowej. – ¼ kosztów budowy zbiornika to przebudowa linii kolejowej – powiedział Andrzej Adamczyk.

Wykonawcą znacznej części inwestycji jest Skanska. Firma przełożyła ponad 8,5 km linii kolejowej na trasie Stryszów – Zembrzyce, gdyż po napełnieniu zbiornika część trasy Kraków – Zakopane została zalana. Po przełożeniu nastąpił demontaż starej linii kolejowej, w ramach którego wysadzono stary most kolejowy w miejscowości Skawce. Wykonano także 4,7 km nasypów hydrotechnicznych oraz dwa mosty kolejowe (w Dąbrówce i w Zembrzycach koło Suchej Beskidzkiej).

Przy budowie mostów zastosowano innowacyjną technologię – łuki żelbetowe z podwieszonym do nich żelbetowym, sprężonym korytem balastowym. Obiekt M2 nad rzeką Skawą jest obecnie najdłuższym mostem kolejowym w Małopolsce.

Kolejnymi zrealizowanymi przedsięwzięciami są droga ze Stryszowa do Zembrzyc oraz most drogowy, przez który przebiegać będzie ta właśnie droga o wartości ponad 42 mln zł netto. W ramach prac prowadzonych przez Skanska powstało też 3,4 km wałów przeciwpowodziowych wokół miejscowości Zembrzyce. Rozpoczęcie napełniania zbiornika jest planowane jeszcze w tym roku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5