Kluczowa m.in. dla rozwoju portu morskiego w Gdyni Droga Czerwona będzie miała zapewnione finansowanie. W tej sprawie porozumiały się dwa kluczowe resorty.
- Resort obrony we współpracy m.in. z Ministerstwem Infrastruktury zabezpieczył środki na budowę tzw. Drogi Czerwonej łączącej wybrzeże gdyńskiego portu z trasą S7 i kluczowej dla możliwości transportu wojsk sojuszniczych – poinformował w mediach społecznościowych Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Jak dodał, budowa Drogi Czerwonej i remont Estakady Kwiatkowskiego znalazły się na szczycie listy priorytetów Raportu opracowanego w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe. – To ważne inwestycje dla obronności i dla mieszkańców Gdyni. Dzięki naszym zabiegom będą realizowane – stwierdził przedstawiciel resortu. Wspomniany raport ma zostać zaprezentowany 5 września w Ustce.
Według informacji przekazanych przez PAP, środki na realizację inwestycji mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, w części, w jakiej będzie nim dysponował MON w ramach Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności. Pieniądze z funduszu trafią następnie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Droga Czerwona ma być realizowana jako istotna dla bezpieczeństwa.
Zapowiedzi wspólnych działań dwóch resortów na rzecz realizacji tej inwestycji były już wcześniej. W maju tego roku,
podczas konferencji w Gdyni mówił na ten temat minister Władysław Kosiniak-Kamysz. Przypomniał, że sojusznicy Polski od dawna mówili o potrzebie budowy Drogi Czerwonej, mimo to projekt nie doczekał się realizacji. – Nie zostało to zauważone przez naszych poprzedników, dlatego dla mnie stało się to absolutnym priorytetem. Czy z pieniędzy europejskich, czy z pieniędzy budżetu państwa polskiego, Droga Czerwona zostanie zrealizowana. I to nie jest obietnica, to jest nasza determinacja. Musi to się rozpocząć w tej drodze – zapewniał.
Droga Czerwona ma połączyć gdyński port z trasami szybkiego ruchu. Jest planowana w standardzie GP. Składają się na nią trzy odcinki: od węzła Gdynia Chylonia do węzła Kwiatkowskiego II, od węzła Kwiatkowskiego II do węzła Ofiar Grudnia ’70 oraz od węzła Ofiar Grudnia ’70 (bez węzła) do węzła Terminal Promowy.