Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Ponad 400 wniosków o waloryzację umów utrzymaniowych. Nie wszystkie zaakceptowane

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
29-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ponad 400 wniosków o waloryzację umów utrzymaniowych. Nie wszystkie zaakceptowane
fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała 409 wniosków o waloryzację umów dotyczących utrzymania dróg lub mniejszych zadań inwestycyjnych, np. przebudów dróg. Większość spraw została już rozstrzygnięta, choć nie wszystkie zakończyły się podpisaniem aneksu.

Obecnie GDDKiA w nowo zawieranych umowach stosuje 10-proc. limit waloryzacyjny przy podziale ryzyka zmiany cen pół na pół między inwestora i wykonawcę. Taki sam limit po rozmowach z branżą, został wprowadzony do umów, które zostały zawarte przed 24 lutego 2022 r., czyli przed wybuchem wojny na Ukrainie, a były realizowane w po tej dacie lub takie, na które oferty były składane przed wybuchem wojny. Celem było złagodzenie skutków drastycznego wzrostu cen.

Waloryzacja w pierwszej kolejności dotyczyła umów na roboty budowlane. Z czasem objęto nią także umowy utrzymaniowe oraz te, które dotyczyły mniejszych zakresów robót inwestycyjnych. Mogły jej zostać poddane kontrakty zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy lub takie, których termin został przedłużony na okres ponad roku, o ile wydłużenie czasu nie nastąpiło z winy wykonawcy.

Waloryzacja może być wprowadzona na wniosek wykonawcy. Od września 2022 r. GDDKiA otrzymała 409 wniosków. Spośród nich 341 dotyczyło umów na prace utrzymaniowe, a 68 przebudów dróg. Do tej pory podpisanych zostało 328 aneksów waloryzacyjnych (288 w zakresie utrzymania i 40 dotyczących małych inwestycji).

W podziale geograficznym, najwięcej wniosków złożyli wykonawcy pracujący na terenie GDDKiA Olsztyn (97 wniosków), Wrocław (64) i Białystok (53). Najmniej wniosków (4) złożono do Oddziału GDDKiA w Szczecinie. W tym oddziale nie został podpisany ani jeden aneks do umowy.

W sumie do podpisania aneksu nie doszło w 81 przypadkach. Najczęściej stały za tym powody formalne, np. umowa była zawarta na okres krótszy niż 12 miesięcy, lub została zawarta po 24 lutego 2022 r. W niektórych przypadkach krótkotrwających umów nie został przekroczony wcześniejszy limit 5 proc.

W 34 przypadkach wykonawcy zdecydowali się na pozostanie przy starych zasadach, w dwóch doszło do sporu między inwestorem i wykonawcą i również dwa zakończyły się ugodą.

15 wniosków jeszcze jest w trakcie procedowania – niektóre czekają już na podpis wykonawcy, dla części aneksy są właśnie przygotowywane, pojedyncze wymagają uzupełnienia lub są jeszcze analizowane przez inwestora.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex: W Czechach chcemy zostać na dłużej

Biznes i przemysł

Budimex: W Czechach chcemy zostać na dłużej

Łukasz Malinowski 21 listopada 2023

Blocher: Stare kontrakty muszą być urealnione, nowych nie może zabraknąć

Biznes i przemysł

PZPB: Budowlanka oczekuje stabilnego prawa i zrównoważonego rynku

Biznes i przemysł

Jak wzrosły ceny w budownictwie?

Biznes i przemysł

Jak wzrosły ceny w budownictwie?

ep. 17 października 2023

Dariusz Blocher: Będziemy podążać za inwestycjami

Biznes i przemysł

Dariusz Blocher: Będziemy podążać za inwestycjami

Elżbieta Pałys 18 września 2023

Zobacz również:

Budimex: W Czechach chcemy zostać na dłużej

Biznes i przemysł

Budimex: W Czechach chcemy zostać na dłużej

Łukasz Malinowski 21 listopada 2023

Blocher: Stare kontrakty muszą być urealnione, nowych nie może zabraknąć

Biznes i przemysł

PZPB: Budowlanka oczekuje stabilnego prawa i zrównoważonego rynku

Biznes i przemysł

Jak wzrosły ceny w budownictwie?

Biznes i przemysł

Jak wzrosły ceny w budownictwie?

ep. 17 października 2023

Dariusz Blocher: Będziemy podążać za inwestycjami

Biznes i przemysł

Dariusz Blocher: Będziemy podążać za inwestycjami

Elżbieta Pałys 18 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5