Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zatwierdziło wniosek Zarządu Morskiego Portu Gdynia o dofinansowanie projektu pt. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zach. części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Unijne wsparcie wyniesie ok. 30% całkowitej wartości inwestycji.
Umowa na realizację zadania została podpisana na początku kwietnia br. Jego wykonanie zostało powierzone konsorcjum Colas Rail Polska (lider) oraz Colas Rail (partner konsorcjum). Wartość zawartego kontraktu 69,821 mln zł.
CUPT przyznał przedsięwzięciu dofinansowanie w wysokości 19,8 mln zł, czyli 28,36% całej wartości projektu.
Celem inwestycji jest zwiększenie efektywności przeładunkowej terminalu kolejowego, poprzez wprowadzanie składów całopociągowych trakcją elektryczną, bezpośrednio ze stacji Gdynia Port, na bocznicę układu torowego BCT. Dzięki elektryfikacji skróci się również czas obsługi składów intermodalnych, na stacji Gdynia Port, bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową.
Obszar inwestycji zlokalizowany jest po północnej stronie terenów rozwojowych, za Estakadą Kwiatkowskiego. Inwestycja obejmuje przebudowę zewnętrznego układu torowego (przy jednoczesnym zwiększeniu ilości torów z sześciu do siedmiu), budowę sieci trakcyjnej o łącznej długości około 9 km oraz budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i systemu EOR (elektryczne ogrzewanie rozjazdów).
– Inwestycja, oprócz zwiększenia możliwości logistycznych Portu Gdynia, posiada również walor społeczny. Ograniczenie hałasu i zanieczyszczeń znacząco wpłynie na komfort życia mieszkańców Gdyni, szczególnie tych zamieszkujących w bezpośrednim sąsiedztwie terenów portowych. Staramy się, aby nasza działalność była jak najmniej uciążliwa dla gdyńskiej społeczności – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
Według planu prace mają zakończyć się w styczniu 2021 roku.