Partner serwisu
Biznes i przemysł

Przekop przez Mierzeję będzie kosztował więcej

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
03-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Przekop przez Mierzeję będzie kosztował więcej
fot. Urząd Morski w Gdyni
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską będzie kosztowała ponad 2 mld zł. Rząd zapowiada zwieszenie – po raz kolejny – środków potrzebnych na realizację tego przedsięwzięcia.

O ponad 143 mln zł więcej będzie kosztowało połączenie Bałtyku z Zalewem Wiślanym. Rząd planuje przyjąć uchwałę, która zwiększy środki przeznaczone na realizację programu rządowego w tej sprawie z 1,984 mld zł do 2,127 mld zł. Jednocześnie wydłużony ma być termin realizacji Programu do roku 2024 r.

Projekt uchwały przygotowany pod decyzję rządu oznacza wzrost nakładów na ten cel o 7,2 proc.

Uchwala w sprawie tzw. przekopu przez Mierzeję została przyjęta przez rząd w 2016 roku. Wówczas koszty zadania szacowano na 880 mln zł. W listopadzie 2020 roku rząd zmienił tę wartość ponad dwukrotnie, do sumy 1,984 mld zł.

Wówczas jako przyczynę wskazywano m.in. zmianę zakresu rzeczowego - chodziło o budowę mostu obrotowego w Nowakowie (pierwotnie nie planowano jego budowy), zmianę koncepcji mostu na Mierzi Wiślanej (powstał most obrotowy, a wstępnie zakładano most zwodzony podnoszony), a także budowę sztucznej wyspy na potrzeby odkładania urobku z prac pogłębiarskich.

Teraz rząd uzasadnia zmianę wartości całego przedsięwzięcia wzrostem cen spowodowanym wojną na Ukrainie oraz inflacją.

„Należy zauważyć, że na wzrost stawek robót czerpalnych w największym stopniu wpływa wzrost kosztu paliwa do pogłębiarek. Ceny paliw na rynku polskim i światowym wskutek konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy wzrosły o kilkadziesiąt procent” – uzasadnia projektodawca i wskazuje, że według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego ceny oleju na-pędowego od roku 2020 do końca października 2022 r. wrosły o 53 proc. - Kolejnym istotnym elementem cenotwórczym są płace personelu wykonawcy, które ulegają ciągłemu zwiększeniu wobec podążania za wzrostem wynagrodzeń spowodowanym inflacją – wskazano w uzasadnieniu projektu.

W ślad za wzrostem wartości programu, zmienić się ma także harmonogram realizacji. „Urząd Morski w Gdyni podjął czynności związane z realizacją przedmiotowego zakresu na które potrzebne są dodatkowe środki finansowe. Postępowanie przetargowe może jednak zostać ogłoszone po uzyskaniu decyzji o zwiększeniu środków finansowych na Program. Powyższa sytuacja ma bezpośredni wpływ na potrzebę wydłużenia okresu realizacji Programu” – wskazuje legislator.

Przypomnijmy, pierwszy etap Budowy drogi wodnej został już zrealizowany. W realizacji pozo-stają kolejne etapy związane z przebudową istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg wraz z budową mostu na rzece Elbląg oraz etap związany z pogłębieniem toru wodnego.

Po wykonaniu tych prac zostanie jeszcze krótki odcinek konieczny by większe statki mogły wpływać do portu w Elblągu. Na razie trwa dyskusja kto powinien zrealizować te prace.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

inf. pras. 04 września 2023

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

inf. pras. 04 września 2023

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5