Jak zauważa portal Morza i Oceany, w południowej części portu w Świnoujściu powstaje nowe stanowisko promowe, które umożliwi przyjmowanie jednostek o maksymalnej długości 220 m. Będzie ono obsługiwać promy pasażersko-towarowe.
Portal zauważa, że realizacja tego przedsięwzięcia jest wyjściem naprzeciw obecnym trendom przewozów promowych na Bałtyku i oczekiwaniom armatorów, którzy zamierzają wprowadzać do eksploatacji coraz większe jednostki. Świnoujska inwestycja zakłada nie tylko budowę nabrzeża do obsługi promów typu RO-PAX, ale również budowę galerii pasażerskiej, rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem, estakady samochodowej z ruchomym pomostem bocznym i ruchomego pomostu dziobowo-rufowego. W ramach przedsięwzięcia rozbudowywane są także istniejąca infrastruktura drogowa, parkingi i place manewrowe.
Długość nowego nabrzeża, jak podaje portal Morza i Oceany, wynosić będzie 242,15 m, jego głębokość techniczna to 12 m. Nowopowstała infrastruktura portowa umożliwi przyjmowanie jednostek promowych o maksymalnej długości 220 m, tym samym – jak podkreślono w artykule – poprawi pozycję konkurencyjną świnoujskiego terminalu na rynku przewozów promowych. Koniec budowy planowany jest na jesień 2014. W połowie 2015 roku ma nastąpić ostateczne jej rozliczenie. Koszt całkowity inwestycji to 99 mln zł, dofinansowanie z UE to 49,6 mln zł.
* * *
Należy przypomnieć, że nie tak dawno Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
mówił w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl, że strategia rozwoju zespołu portowego Szczecin-Świnoujście określona do roku 2027, czyli obejmująca dwa pełne okresy unijnego planowania budżetowego, zakłada dążenie do tego, aby Szczecin i Świnoujście były wiodącymi portami na południowym Bałtyku.
– Aby tak się stało, musimy zadbać przede wszystkim o tworzenie dogodnych warunków rozwoju w obu portach. Priorytetem jest więc przede wszystkim dostęp do portów. Chodzi zarówno o poprawę parametrów dostępu od strony morza, jak i lądu. Jeżeli chodzi o parametry nawigacyjne, należy podkreślić przede wszystkim potrzebę modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, czy też toru podejściowego do portu w Świnoujściu do głębokości 14,5 i 17 m. W tym celu istotne jest przygotowanie samych nabrzeży do obsługi większych statków i stąd nasze plany na modernizację nabrzeży zarówno w rejonie obsługi ładunków masowych, jak i w rejonie obsługi drobnicy. Inwestycje te pozwolą na uzyskanie przy nabrzeżach głębokości technicznej 12,5 m – zauważył Miklewicz.