Nazwa projektu to „Rozbudowa infrastruktury portowej w Ostrowie Grabowskim i Ostrowie Mieleńskim”. Inwestycja obejmuje rozbudowę terenu w rejonie Międzyodrza i przystosowanie go do funkcji portowych i przemysłowych w Porcie Morskim Szczecin. Niestety nie wszyscy są z tego przedsięwzięcia Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zadowoleni.
Ogromne przedsięwzięcie
Cała inwestycja ma kosztować 4,2 mld zł. Jak informuje nas Zarząd Portu – przewidywana jest budowa dwóch nowych uniwersalnych nabrzeży przeładunkowych: Norweskiego i Duńskiego, m.in. dla drobnicy zjednostkowanej.
Nowe nabrzeża mają być przystosowane do głębokości 12,5 m. W tym przypadku pozwoli to na przyjmowanie kontenerowców o maksymalnej długości 210 m i zanurzeniu do 11,5 m. Na ich terenie zostanie rozwinięta też infrastruktura kolejowa. Na przedłużeniu torowisk nabrzeża Fińskiego zostaną dobudowane nowe torowiska dla dwóch nowych suwnic kontenerowych.
Jakie będą efekty inwestycji?
– Planowane do realizacji dodatkowe dwa nabrzeża wraz z zapleczem wybudowanego terminala kontenerowego o zdolności przeładunkowej 120 000 TEU, znacznie zwiększą możliwości przeładunkowe i składowe portu w Szczecinie oraz pozwolą na przejecie części potoków ładunkowych obsługiwanych do tej pory przez porty zachodniego Bałtyku – komentuje Monika Woźniak-Lewandowska, przedstawicielka Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Na nabrzeżu Duńskim wysuniętym najbardziej na północ, ostatnie dwie sekcje zostaną wzmocnione i przystosowane do przyjęcia obciążeń do 50 kN/m2, na których zostanie zbudowany stacjonarny dźwig umożliwiający przeładunek ciężkich i wielkogabarytowych jednostek, chociaż, jak zaznacza ZMPSiŚ, to jeszcze nie jest pewne. Centralna część Ostrowa Grabowskiego o powierzchni ok. 25 ha będzie wykorzystywana jako zaplecze logistyczne dla nabrzeży drobnicowych oraz dla przemysłu przyportowego wykorzystującego surowce rozładowywane przy nabrzeżach masowych.
Eksmisja działkowców
Obecnie na terenie, na którym ma zostać przeprowadzona inwestycja, znajdują się ogródki działkowe. Oznacza to, że działkowcy będą musieli opuścić zajmowane od wielu lat miejsce.
Jak podaje TVP Info – zarząd szczecińskiego portu przeznaczył na odszkodowania dla tych osób kilkanaście milionów złotych.
Obecnie trwają wyceny działkowych nieruchomości. Ich właściciele będą musieli opuścić je do końca marca. Łącznie zostanie zlikwidowanych ponad 470 ogrodów.