Do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, w przetargu na budowę nowej obrotnicy, trafiło sześć ofert. Inwestycja ma umożliwić przyjmowanie w porcie największych statków kontenerowych zawijających na Bałtyk. Według planów realizacja projektu ma się zakończyć na początku 2018 roku.
Sześć ofert
Firmy jakie złożyły oferty gdyńskiemu portowi to: Strabag, Energopol Szczecin, PORRA Warszawa, NDI Sopot, Korporacja Budowlana Doraco oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków. Najtańsza propozycja opiewa na cenę 27,7 mln zł, a najdroższa na cenę 34,2 mln zł. oznacza to, że wszystkie mieszczą się w budżecie zamawiającego, który wynosi 41 mln zł.
Jak podaje PAP – dyrektor ZMPG Leszek Jurczyk liczy na podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie budowy w najbliższych miesiącach. Prace mają potrwać ok. pół roku. Projekt zgłoszony został do dofinansowania unijnego z programu POIiŚ 2014-2020.
Ważne przedsięwzięcie
Inwestycja jest niezwykle ważna dla Portu Gdynia. Pozwoli ona na przyjmowanie znacznie większych statków niż obecnie. Zapewni ona parametry nawigacyjne pozwalające na zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia Europa – Azja.
Obecna sytuacja wygląda tak, że obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości od 300 do 330 metrów. Po powiększeniu Obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370 – 400 metrów. Jest to szczególnie ważne dla terminali BCT i GCT.
Stocznia
W Porcie Gdynia pojawia się także sprawa sprzedaży stoczni. Jednak podpisana niedawno przedwstępna umowa w tej sprawie nie ma przeszkodzić w budowie obrotnicy. Nowym właścicielem Stoczni Marynarki Wojennej ma być Stocznia Wojenna, spółka celowa Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Ponadto Port planuje kupić część terenów po stoczni, które nie będą potrzebne nowemu właścicielowi. Port liczy na powiększenie swojego terenu o około 20 hektarów. – Kwestia ewentualnego nabycia przez ZMPG terenów może nastąpić dopiero w wyniku porozumienia z nowym właścicielem stoczni – powiedział Jurczyk.
Cała strategia
W latach 2018–2020 w porcie planowane jest poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do 16 m, poszerzenie wejścia wewnętrznego portu do ok. 140 m i przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG).
Aktualna Strategia rozwoju Portu Gdynia zakłada, że w roku 2027 zdolność przeładunkowa portu wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.