Partner serwisu
Biznes i przemysł

Tor wodny Świnoujście – Szczecin jest głębszy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Tor wodny Świnoujście – Szczecin jest głębszy
fot. Urząd Morski w Szczecinie
Pogłębiony do 12,5 m tor wodny Świnoujście – Szczecin został oddany do użytku. Prace wykonano w ramach inwestycji wartej 1,9 mld zł.

W trakcie prac pogłębiono tor wodny do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z jednoczesnym jego poszerzeniem do 100 m, przebudową skarp brzegowych oraz pogłębieniem i poszerzeniem obrotnic dla statków. Do wydobycia podczas prac na torze było ok. 24 mln metrów sześciennych urobku, z którego usypano dwie sztuczne wyspy.

– Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się z nieco ponad 9 m do około 11 m. Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i nie będzie konieczności ich odciążania w Świnoujściu przed dalszą drogą. Dla przykładu statek, który w tej chwili wchodzi do portu z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim powstały z urobku wydobywanego podczas prac pogłębiających (są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln metrów sześciennych). Zlokalizowane są na dwudziestym drugim i dwudziestym ósmym kilometrze toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie wyspy mają średnio 5 m wysokości. Wyspa W22 ma powierzchnię około 123 ha, a wyspa W28 około 250 ha.

– Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem refulacyjnym, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższych kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by w przyszłości mogły również stać się miejscem bytowania ptactwa – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Wykonawcą modernizacji toru wodnego było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a wartość podpisanego we wrześniu 2018 r. kontraktu to ok. 1,9 mld zł. W ramach projektu modernizowana jest jeszcze baza oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie. Zadanie o wartości ok. 54 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina. Umowę podpisano w sierpniu 2019 r., a zakończenie prac nastąpi jesienią 2022 r.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

inf. pras. 04 września 2023

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

inf. pras. 04 września 2023

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5