Partner serwisu
Biznes i przemysł

Umowa na przebudowę Portu w Łebie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Morski w Gdyni

Podziel się ze znajomymi:

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na przebudowę wejścia do portu w Łebie. Jest to część większego projektu polegającego na budowie morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie.

Inwestycja kosztuje ok. 132 mln zł i jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zadanie ma zostać zrealizowane do sierpnia 2026 roku. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Korporacja Budowlana DORACO, która opracuje dokumentację projektową i wykona roboty budowlane.

DORACO przygotuje również koncepcję drugiego etapu przebudowy portu, w tym rozbudowę portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim połączonym z lądem.

Budowa nowego falochronu

Jak wskazuje Urząd Morski w Gdyni, przebudowa wejścia do Portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów, przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 metrów oraz ostrogi po stronie zachodniej.

Powstaną również nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Zainstalowane zostanie także nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu.

W ramach tego samego projektu Urząd Morski w Gdyni prowadzi również remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu o łącznej długości około 140 metrów. Prace te obejmują m.in. wymianę ścianki szczelnej na nową, zakotwioną za pomocą kotew gruntowych, a także odtworzenie oczepu i przywrócenie pełnej nośności konstrukcji.

To zadanie zrealizuje jednak firma ERBUD, a umowa na 5 mln zł została podpisana w marcu 2025 roku. Planowane zakończenie to I kwartał 2026 roku. Obecnie zaawansowanie robót wynosi ok. 15 procent.

Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg, ochrony infrastruktury i środowiska morskiego.

Ograniczenie falowania i ochrona środowiska

Głównym celem modernizacji Portu w Łebie jest ograniczenie zjawiska falowania na wejściu do portu i wewnątrz jego basenu, a także zmniejszenie zapiaszczania.

– Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym co istotne również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Bardzo dziękuję całemu zespołowy Urzędu Morskiego w Gdyni za trud i wytężoną pracę, które doprowadziły do podpisania dzisiejszej umowy. Tym bardziej, że projekt nie był łatwy i mieliśmy ograniczony czas na jego przygotowanie – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni

W ramach przygotowania do prac budowlanych, wszystkie obiekty ferromagnetyczne – zwłaszcza potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe – zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie prowadzona pod nadzorem archeologicznym i zgodnie z decyzją środowiskową oraz najwyższymi standardami ochrony środowiska.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wymiana turbin wiatrowych bez decyzji środowiskowej?

Polityka i prawo

Wymiana turbin wiatrowych bez decyzji środowiskowej?

Damian Kelman 24 września 2025

Aglomeracja warszawska będzie zabezpieczona energetycznie

Biznes i przemysł

Jest przełom? Nowy wykonawca linii 400 kV Choczewo – Żarnowiec

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Co z torem wodnym i portem w Elblągu?

Intermodal i logistyka

Co z torem wodnym i portem w Elblągu?

Damian Kelman 14 września 2025

Strabag wybuduje falochron w Porcie Puck

Inżynieria i innowacje

Strabag wybuduje falochron w Porcie Puck

Redakcja 10 września 2025

Polenergia planuje budowę magazynów energii

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wymiana turbin wiatrowych bez decyzji środowiskowej?

Polityka i prawo

Wymiana turbin wiatrowych bez decyzji środowiskowej?

Damian Kelman 24 września 2025

Aglomeracja warszawska będzie zabezpieczona energetycznie

Biznes i przemysł

Jest przełom? Nowy wykonawca linii 400 kV Choczewo – Żarnowiec

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Co z torem wodnym i portem w Elblągu?

Intermodal i logistyka

Co z torem wodnym i portem w Elblągu?

Damian Kelman 14 września 2025

Strabag wybuduje falochron w Porcie Puck

Inżynieria i innowacje

Strabag wybuduje falochron w Porcie Puck

Redakcja 10 września 2025

Polenergia planuje budowę magazynów energii

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij