– Z punktu widzenia Portu Gdańsk, by Via Carpatia działała bezpośrednio na naszą korzyść brakuje krótkiego odcinka drogi S16 z Ełku do Olsztyna – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG).
Via Carpatia ma łączyć port w Kłajpedzie z portami morza Czarnego i Egejskiego i przebiegać przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Na terenie naszego jej bieg stanowić ma droga ekspresowa S19. Jedną z zalet inwestycji jest poprawa skomunikowania Polski Wschodniej. Przedsięwzięcie jest priorytetowe dla polskiego rządu.
Tak ogromny projekt wpłynie jednak nie tylko na skomunikowanie wschodniej części naszego kraju, ale na cały system transportowy w Polsce i naszej części Europy. Via Carpatia będzie oddziaływać również na porty morskie.
– Z uwagi na fakt, że Via Carpatia jest kluczową inwestycją drogową w Polsce i należy na nią patrzeć również w kontekście integracji krajów Trójmorza, zamiast się jej obawiać, powinniśmy ją wykorzystać. Interesy Portu Gdańsk znajdują się nie tylko w jego granicach administracyjnych, ale na terenie całego kraju i kontynentu – komentuje Łukasz Greinke.
Pozytywne oddziaływanie tej transeuropejskiej trasy mogą zwiększyć również inne inwestycje. – Z punktu widzenia Portu Gdańsk, by Via Carpatia działała bezpośrednio na naszą korzyść brakuje krótkiego odcinka drogi S16 z Ełku do Olsztyna. Realizacja tej inwestycji pozwoli przekierować tranzyt towarów do Portu Gdańsk za pomocą istniejącej już sieci dróg ekspresowych – mówi prezes ZMPG. Według
aktualnych informacji cała Via Carpatia ma być gotowa w 2025 roku. Niestety konkretnych planów co do S16 Ełk – Olsztyn nie ma.
Patrząc na port jak na ogromny węzeł komunikacyjny można stwierdzić, że każda inwestycja transportowa w kraju wpływa na jego funkcjonowanie i zazwyczaj jest to dobry wpływ.
– Jestem zwolenniczką teorii, że połączenie wielu elementów infrastruktury punktowej wzmacnia potencjał całości, a nie wpływa na obniżenie konkurencyjności jednego z nich. Nasze porty radzą sobie świetnie, nawet w sąsiedztwie Hamburga. Sądzę, że Kłajpeda nie tylko nie stanowi dla nas zagrożenia, ale wręcz pomoże nam się wyspecjalizować – komentuje Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult.