Partner serwisu
Drogi i autostrady

Aleksandrów Łódzki: Nie dopłacimy do węzłów na S14

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Aleksandrów Łódzki: Nie dopłacimy do węzłów na S14
fot. Roman CzubińskiSpotkanie założycielskie stowarzyszenia "Tak dla S14" w Aleksandrowie
Lokalny samorząd nie planuje dofinansowywania budowy węzłów – informuje Urząd Miejski w Aleksandrowie Łódzkim, odnosząc się do słów wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita. Według przedstawicieli władz gminy konieczne wydatki byłyby zbyt duże, by miejski budżet mógł je udźwignąć. Węzły na S14 są ważne dla poprawy bezpieczeństwa i standardu życia mieszkańców miasta oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego na jego terenie.

Władze Aleksandrowa uzasadniają swoje stanowisko zarówno zasadami, jak i brakiem możliwości budżetowych. – Środki na ten cel od wielu lat były zabezpieczane w budżecie państwa i jest to inwestycja krajowa – argumentuje rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego Agata Kowalska. – Budowa jednego węzła to wydatek rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Udział w budowie nawet na poziomie 20% spowodowałby zablokowanie środków na inwestycje w gminach na kilka lat, a w przypadku mniejszych gmin partycypacja w kosztach jest zupełnie nierealna – twierdzi przedstawicielka UM.

MIB chce oszczędzić co najmniej 149 mln zł

Temat partycypacji przez samorządy w kosztach budowy niektórych węzłów pojawił się po tym, jak złożone w pierwszym przetargu na budowę S14 oferty okazały się przekraczać kosztorys inwestorski o 149 milionów złotych. Po fiasku zabiegów łódzkiego oddziału GDDKiA w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa o przyznanie dodatkowych środków, które umożliwiłoby wybór wykonawcy i podpisanie umowy, przetarg został unieważniony. Według posłów opozycji winę ponosi MIB, które przyznało na budowę mniej środków, niż pierwotnie przewidziano (1,4 zamiast 1,7 mld zł). Wiceminister Szmit próbował odpierać te zarzuty.

Ogłoszone ostatecznie w lipcu nowe postępowanie nakłada na przyszłego wykonawcę wymóg optymalizacji projektu w celu uzyskania oszczędności. Sposobem na to ma być nie tylko zmiana niwelety drogi, rodzaju nawierzchni, sposobu wzmocnienia podłoża czy ujednolicenie obiektów inżynieryjnych, ale także zmniejszenie liczby węzłów. Jedyne skrzyżowanie, którego powstanie przedstawiciele MIB i GDDKiA określili jako pewne, to Łódź Retkinia (jak twierdzili, zdecydowały o tym interwencje łódzkich posłów PiS).

Które węzły nie powstaną?

Dotychczasowy projekt przewidywał budowę 7 węzłów: Lublinek, Łódź Rekinia, Konstantynów Łódzki, Łódź Teofilów, Aleksandrów Łódzki (położony jednak na terenie Zgierza), Lućmierz i Emilia. Dziś przyszłość większości z nich stoi pod znakiem zapytania. – Oczywiście taka możliwość [budowy wszystkich zaplanowanych węzłów] istnieje, ale tylko w przypadku, kiedy budowę będą współfinansować samorządy takich miejscowości jak Aleksandrów Łódzki, Konstantynów Łódzki czy miasto Łódź – mówił na początku lipca w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Tymczasem znaczenie drogi ekspresowej S14 dla aglomeracji łódzkiej, zwłaszcza dla miast na jej zachodzie, jest kluczowe. Jej wybudowanie pozwoliłoby wyprowadzić ruch tranzytowy z DK71, która obecnie przebiega przez centra Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza. Im większa liczba węzłów, tym krótsze odcinki kierowcy samochodów ciężarowych obsługujący liczne w tej okolicy zakłady przemysłowe będą musieli pokonywać lokalnymi drogami. – Z naszego punktu widzenia wszystkie węzły są jednakowo ważne, ponieważ tylko pełna realizacja inwestycji zapewni właściwą funkcjonalność drogi S14 dla całej aglomeracji łódzkiej – dodaje rzecznik Urzędu Miejskiego. Samorządy liczą też na korzyści ekonomiczne z powstających w pobliżu węzłów inwestycji.

Przetarg na optymalizację projektu oraz prace budowlane jest w toku. Termin składania ofert, przesuwany już dwukrotnie, kończy się 2 października. Łódzki oddział GDDKiA przewiduje podpisanie umowy pod koniec bieżącego lub na początku przyszłego roku. Wybudowanie drogi zgodnie z deklaracjami MIB do czasu wystawy Expo 2022, o której goszczenie ubiega się Łódź, wydaje się zatem coraz mniej realne.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Drogi i autostrady

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Elżbieta Pałys 11 września 2023

Budowa nowej S8 zacznie się od obwodnic

Drogi i autostrady

S7 do Miechowa. Wydłużyła się ekspresówka Warszawa – Kraków

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Przebieg S11 Szczecinek – Piła zatwierdzony

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Drogi i autostrady

Wykonawca S7 Czosnów – Kiełpin wybrany

Elżbieta Pałys 11 września 2023

Budowa nowej S8 zacznie się od obwodnic

Drogi i autostrady

S7 do Miechowa. Wydłużyła się ekspresówka Warszawa – Kraków

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Przebieg S11 Szczecinek – Piła zatwierdzony

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5