Partner serwisu
Drogi i autostrady

Autostrada A1 gotowa po 45 latach budowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
11-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Autostrada A1 gotowa po 45 latach budowy
fot. GDDKiA
W minionym miesiącu oddano do użytku ostatni brakujący odcinek autostrady A1, łączącej Gdańsk z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach przez Grudziądz, Toruń, Włocławek, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Górny Śląsk. To strategiczna droga szybkiego ruchu, łącząca trójmiejskie porty z południową częścią kraju, wysoce zurbanizowaną i zindustrializowaną. Jest to także część korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.

Podobnie jak inne autostrady w Polsce, także autostrada A1 ma długą historię. Jej powstanie analizowano już w latach 60. minionego stulecia, jako części Transeuropejskiej Autostrady Północ-Południe, łączącej państwa leżące na Półwyspie Skandynawskim z państwami basenu Morza Śródziemnego. Budowa pierwszego spośród jej odcinków, łączącego Tuszyn i Piotrków Trybunalski, przebudowanego zresztą w latach 2019-2021, przypadła na okres 1978-1989 (choć w momencie budowy nie spełniał on standardów autostrady, stąd też zrodziła się konieczność modernizacji w ostatnich latach). Warto odnotować fakt, iż jest to odcinek zaledwie niespełna 18-kilometrowy, a po jego oddaniu do użytku w przełomowym dla transformacji systemowej roku 1989 budowa kolejnego odcinka została zainicjowana… 16 lat później.

Budowa pierwszego odcinka w docelowym standardzie została rozpoczęta w 2005 roku przez koncesjonariusza, jednak w ramach innego modelu niż w przypadku autostrady A2 i A4 na odcinkach odpowiednio Konin-Nowy Tomyśl i Kraków-Katowice. W tym modelu, zastosowanym także w przypadku autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Świecko, to państwo, a nie koncesjonariusz, decyduje o wysokości opłat za przejazdy. 150-kilometrowy odcinek łączący Toruń z węzłem w miejscowości Rusocin koło Gdańska, w którym autostrada A1 płynnie przechodzi w Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6. Już w 2007 roku oddano do użytku odcinek łączący wspomniany węzeł Rusocin z węzłem Swarożyn koło Tczewa. Rok później autostrada A1 została przedłużona do węzła Nowe Marzy koło Grudziądza, w którym obecnie kończy swój przebieg droga ekspresowa S5 z Wrocławia przez Leszno, Poznań, Gniezno i Bydgoszcz. W 2011 roku autostrada A1 połączyła finalnie Trójmiasto z Toruniem. Tym samym zakończył się etap budowy realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

O wiele większym wyzwaniem okazała się budowa poszczególnych odcinków przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Szczególnie problematyczny był w tym kontekście przygraniczny odcinek łączący Gorzyczki i Świerklany, który zaczął powstawać jako pierwszy po odcinkach koncesyjnych, to jest w 2007 roku. Problemy były związane przede wszystkim z budową ponad 400-metrowego mostu w Mszanie, która miała zostać zakończona do 2010 roku, natomiast faktyczna finalizacja prac miała miejsce 4 lata później. W międzyczasie doszło do zerwania umowy z wykonawcą, zarówno z powodu opóźnień, jak i wad projektu, które musiały zostać skorygowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości obiektu. Nowa umowa została jednak podpisana z wykonawcą z tej samej grupy kapitałowej Alpine Bau. Została ona częściowo zrealizowana, wciąż jednak feralny most nie został oddany do użytku, a GDDKiA postanowiła wypowiedzieć umowę, motywując decyzję brakiem faktycznej woli wykonawcy, aby dokończyć prace. Ostatecznie problematyczny odcinek został oddany do użytku w 2014 roku, a budowę mostu dokończyła spółka Intercor.

Płynniej natomiast przebiegała budowa pozostałych odcinków zarządzanych przez GDDKiA. W latach 2007-2011 powstał odcinek łączący Świerklany z węzłem Sośnica w Gliwicach, uchodzącym za największy węzeł autostradowy w Europie. W 2012 roku zrealizowany został odcinek górnośląski, łączący węzeł Sośnica z węzłem Pyrzowice w sąsiedztwie portu lotniczego. W 2014 możliwy stał się przejazd autostradą A1 z Trójmiasta aż do Łodzi, a dwa lata później, po realizacji wschodniej obwodnicy autostradowej Łodzi, do Tuszyna. Z dużym opóźnieniem zrealizowano natomiast odcinek łączący Tuszyn i Pyrzowice, ponieważ pierwotnie zakładano, że cała trasa ze Strykowa do Pyrzowic powstanie w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach modelu koncesyjnego. Jednak w 2010 prawa konsorcjum Autostrada Południe wygasły i podjęto decyzję o realizacji inwestycji przez GDDKiA. Kolejne opóźnienie pojawiło się w 2019 roku, kiedy GDDKiA zdecydowała się wypowiedzieć umowę na realizację prac dotychczasowemu wykonawcy fragmentu autostrady A1 w rejonie Częstochowy.

Wobec rezygnacji z budowy autostrady A3 na rzecz bardziej efektywnej kosztowo i uwzględniającej większą liczbę węzłów drogi ekspresowej S3, autostrada A1 to de facto jedyna w Polsce autostrada o przebiegu południkowym, nie licząc Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (autostrada A8), która przebiega na nieco ponad 22-kilometrowym odcinku. Autostrada A1 jest częścią międzynarodowej drogi E75 oraz VI transeuropejskiego korytarza transportowego w ramach sieci TEN-T.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5