Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Będzie podwyżka opłat na A4 Katowice – Kraków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

ep.

Data publikacji:
30-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Będzie podwyżka opłat na A4 Katowice – Kraków
fot. Premia (Wikimedia Commons) CC BY-SA 3.0
Koncesjonariusz autostrady A4 na odcinku między Katowicami i Krakowem planuje podwyżkę opłat dla wszystkich kategorii pojazdów. Nowa stawki mają wejść w życie od 1 kwietnia.

Formalnie spółka Stalexport Autostrada Małopolska wystąpiła o zgodę na zmianę stawek do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W praktyce jednak wiadomo, że GDDKiA nie może takiej decyzji zablokować.

Jak wskazano, zmiany stawek są podyktowane kumulacją wydatków inwestycyjnych wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej.

Zgodnie z szykowanym cennikiem, od 1 kwietnia pojazdy kat. 1 inne niż motocykle zapłacą o 1 zł więcej, czyli 16 zamiast dotychczasowych 15 zł. Pojazdy kategorii 2, 3, 4 i 5 zapłacą drożej o 3 zł. Zamiast 46 zł będą płacić 49 zł na każdym placu poboru opłat, tj. w Mysłowicach i Balicach.

„Wraz z nowymi stawkami SAM utrzyma bonifikaty dla motocykli oraz pojazdów kategorii 2 i 3. Ich wysokość zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Obecnie wysokość bonifikaty dla motocykli wynosi ponad 50%, natomiast dla pojazdów kategorii 2 i 3 ponad 40%” – informuje koncesjonariusz. 

W 2027 roku wygasa koncesja na zarzadzanie tym odcinkiem autostrady. Poprzedni minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiadał, że po tym czasie autostrada przejdzie w zarząd państwa. Obecny wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski także w jednym z wywiadów mówił, że jest zwolennikiem tego, by wszystkim autostradami w kraju zarządzała GDDKiA.

Zgodnie z umową koncesyjną, obecny zarządca koncesyjnej A4 ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w doskonałym stanie technicznym. To na ten aspekt powołuje się koncesjonariusz informując o planowanych podwyżkach. Jak podaje SAM, „wiąże się z tym konieczność intensyfikacji szeregu prac utrzymaniowych, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy. Będą one związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów. Nie bez znaczenia dla realizacji tych inwestycji jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26%, a ceny asfaltu niemal o 50%”.

– W najbliższych latach musimy skumulować prace budowlane na A4 Katowice - Kraków, bo tylko w stosunkowo krótkim horyzoncie czasu możemy przewidywać, w jakim stanie będzie infrastruktura w momencie przekazania autostrady stronie publicznej. Dlatego odcinki, które z powodzeniem mogłyby funkcjonować jeszcze jakiś czas bez szkody dla bezpiecznej i komfortowej jazdy, musimy remontować już teraz. Znaczny wzrost cen materiałów budowlanych i usług spowodował, że koszty zaplanowanych do końca koncesji inwestycji będą istotnie wyższe, niż pierwotnie zakładaliśmy. To bezpośrednie przesłanki wnioskowania o zmianę stawek za przejazdy zarządzaną przez nas autostradą – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM, cytowany w komunikacie.

Zarządca twierdzi, że od początku obowiązywania koncesji, SAM stosowała stawki znacznie niższe od maksymalnego, dopuszczalnego pułapu. Po wprowadzeniu nowych stawek, wysokość opłaty dla samochodów osobowych wyniesie 58 proc. stawki maksymalnej, a dla pojazdów pozostałych kategorii 70 proc. Treść umowy koncesyjnej jest tajna.

Ostatnia podwyżka opłat miała miejsce 3 kwietnia ub. r. Wówczas dla kierowców motocykli lub samochodów osobowych opłata wzrosła z 13 do 15 zł, natomiast kwota za przejazd pojazdem kategorii od 2 do 5 została podniesiona z 40 do 46 zł.

Z kolei 16 stycznia tego roku zostały zniesione preferencyjne stawki dla kierowców samochodów osobowych, którzy korzystali z płatności automatycznych – videotollingu i elektronicznego poboru opłat A4Go oraz Telepass. Rabat w stosunku do stawek regularnych obowiązywał blisko 4 lata.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Drogi i autostrady

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Redakcja 20 marca 2024

Kraków ma uwagi do rozbudowy A4

Drogi i autostrady

Ruszy Odcinkowy Pomiar Prędkości na A2 wokół Poznania

Drogi i autostrady

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Drogi i autostrady

Opolskie. MOP-y przy A4 już po rozbudowie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Drogi i autostrady

Opolskie. Węzeł Brzeg na A4 niedostępny

Redakcja 20 marca 2024

Kraków ma uwagi do rozbudowy A4

Drogi i autostrady

Ruszy Odcinkowy Pomiar Prędkości na A2 wokół Poznania

Drogi i autostrady

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Drogi i autostrady

Opolskie. MOP-y przy A4 już po rozbudowie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5