Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg
Fot. GDDKiA
GDDKiA rozpoczyna poszukiwania wykonawcy, który rozbuduje autostradę A2 między Warszawą i Łodzią. Do Dziennika Urzędowego UE poszło już ogłoszenie o przetargu w tej sprawie. To będzie inwestycja realizowana pod ruchem.

Chodzi o rozbudowę autostrady o dodatkowe pasy ruchu. Zadanie ma być realizowane w formule buduj – inwestor ma już zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo, że w przetargu nie będą mogły uczestniczyć firmy z tzw. państw trzecich, tj. spoza Unii Europejskiej i nie mające z UE wzajemnych porozumień.

Inwestycja została podzielona została na cztery odcinki realizacyjne: Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km), Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km), granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km), Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km).

Co się zmieni

Prace obejmą 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, w tym 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km to prace na wysokości węzła Łódź Północ. Głównym celem jest rozbudowa obu jezdni autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pasy ruchu – trzeci pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków a od Pruszkowa do Konotopy będzie to czwarty pas.

Rozbudowa będzie realizowana w rezerwie terenowej w pasie rozdziału. Obiekty inżynierskie mają już rozmiary docelowe.

Dodatkowe prace zostaną przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni), jednak wymieniona zostanie nawierzchnia, a oświetlenie zostanie wymienione na energooszczędne.

Rozbudowany odcinek A2 ma być trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to maksymalnie szerokie wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość – jak zaznacza inwestor, która ma być wzorcem dla projektów opracowywanych w przyszłości.

Rozbudowa pod ruchem

Największym wyzwaniem w trakcie rozbudowy będzie praca pod ruchem. Wymaga to wdrożenia skomplikowanej i precyzyjnej czasowej organizacji ruchu. GDDKiA podkreśla, że skorzysta tu z doświadczeń przy rozbudowie DK-8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy budowie autostrady A1 na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z woj. łódzkiego i śląskiego.
Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. Planowane jest także wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.

A2 między Łodzią i Warszawą jest jedną z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą waha się od ponad 50 do blisko 100 tys., a prognozy mówią o dalszych wzrostach, także uwzględniając, ze będzie to trasa dojazdowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Ochrona rynku

W przetargach na rozbudowę wszystkich czterech odcinków autostrady A2 między Łodzią i Warszawą wprowadzone będą zapisy uwzględniające założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r.

Do przetargów nie zostaną dopuszczone oferty składane przez wykonawców z siedzibą w tzw. państwach trzecich (tj. innych niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych). Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby. Nasza decyzja ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych.

Podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie robót planowane jest na I połowę 2026 r. a finał spodziewany jest w II połowie 2028 r.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5