Jesień przyniesie rozstrzygnięcia dla dwóch ważnych fragmentów S11 w Wielkopolsce. Odcinki Kórnik–Jarocin i Jarocin–Ostrów Wielkopolski są na finiszu procedur środowiskowych, które otworzą drogę do kolejnych etapów inwestycji drogowej o strategicznym znaczeniu dla regionu.
Sprawę poruszyła posłanka Lidia Czechak w interpelacji do ministra infrastruktury. Jak wskazała, odcinek Kórnik–Jarocin to planowana dwujezdniowa trasa ekspresowa, która ma połączyć istniejącą obwodnicę Kórnika z obwodnicą Jarocina. Obecnie trwają prace przygotowawcze, w tym procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Według zapowiedzi zakończenie budowy przesunięto już z 2028 roku na 2029 rok. Podobna sytuacja dotyczy odcinka Jarocin–Ostrów Wielkopolski, który znajduje się na tym samym etapie przygotowań, mimo że jego znaczenie komunikacyjne i gospodarcze dla południowej Wielkopolski jest nie do przecenienia. Trasa S11 stanowi bowiem kluczowy kręgosłup transportowy regionu, łączący Pomorze z południem kraju i przebiegający przez silnie zurbanizowane oraz rozwijające się obszary.
– Z uwagi na rosnące natężenie ruchu, wąskie gardła transportowe oraz oczekiwania mieszkańców i przedsiębiorców kieruję apel do Pana Ministra i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przyspieszenie procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej i fazy projektowej dla odcinka Kórnik–Jarocin, przedstawienie harmonogramu dalszych prac i ogłoszenia przetargów oraz przyspieszenie przygotowań na odcinku Jarocin–Ostrów Wielkopolski – zaapelowała.
Przypominając, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał już decyzję środowiskową dla S11 Ujście – Oborniki, a w harmonogramie są kolejne odcinki, spytała resortu, jaki jest przewidywany termin uzyskania DŚU dla odcinków Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski, czy MI przewiduje działania mające na celu przyspieszenie realizacji oraz jakie środki finansowe zabezpieczone na te fragmenty S11 na lata 2025-2030.
Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w ministerstwie – Stanisław Bukowiec – potwierdzając, że oba odcinki oczekują na wydanie DŚU, a te powinny się ukazać jeszcze tej jesieni.
– Informuję, że w zawiadomieniu wydanym przez RDOŚ w Poznaniu w dniu 7 sierpnia br. wyznaczony został termin załatwienia sprawy dot. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S11 na odc. Kórnik – Jarocin do 29 października br. W przypadku odc. drogi ekspresowej S11 Jarocin – Ostrów Wielkopolski w zawiadomieniu wydanym w dniu 21 lipca br. RDOŚ w Poznaniu wyznaczył termin załatwienia sprawy dot. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do 26 września br. – przekazał Bukowiec.
Wiceminister wskazał również, że zgodnie z obecnym harmonogramem termin wszczęcia postępowań na zaprojektowanie i budowę odcinków S11 przypada na 2026 rok. Dodał jednak, że należy pamiętać, iż mogą one ulec zmianie na skutek nieprzewidzianych okoliczności czy ewentualnych odwołań składanych od wydawanych decyzji administracyjnych, a przed samym rozpoczęciem robót budowlanych będzie konieczne uzyskanie jeszcze zezwoleń na realizację inwestycji drogowych.
W kwestii zabezpieczenia środków finansowych na najbliższe lata, Bukowiec przypomniał, że wszystkie odcinki S11 zostały ujęte w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), co zapewnia finansowanie. Na razie zatwierdzono środki na proces przygotowawczy, jednak zakończenie tego etapu pozwoli na zatwierdzenie programów inwestycji umożliwiających wszczęcie postępowań przetargowych. Na ten moment jednak trudno oszacować, jakie to będą kwoty.
– Podkreślam, że Ministerstwo Infrastruktury niezmiennie dąży do realizacji całego ciągu drogi ekspresowej S11 w tym odcinków przebiegających przez woj. wielkopolskie. Świadczyć o tym może postępujące zaawansowanie w realizacji odc. S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno. 21 lipca br. podpisana została
umowa na zaprojektowanie i budowę odc. węzeł Przygodzice – węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła), a 13 czerwca br.
podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę odc. węzeł Ostrzeszów Północ – węzeł Kępno Północ. To kolejne 30 km drogi ekspresowej S11, które skierowano do realizacji – podsumował Stanisław Bukowiec, dodając, że w maju złożono również
wniosek o ZRID na S11 Oborniki – węzeł Poznań Północ z obwodnicą Oborników, a na tę samą decyzję oczekuje
dobudowa drugiej jezdni obwodnicy Kępna. Niebawem natomiast zostanie jeszcze ogłoszone postępowanie dla odcinka S11 Ujście – Oborniki.
-