Partner serwisu
Drogi i autostrady

Co z małopolskimi odcinkami S7? Mogą nie powstać do 2022 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mk / Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Co z małopolskimi odcinkami S7? Mogą nie powstać do 2022 r.
fot. GDDKiA
Małopolskie odcinki S7 mogą nie powstać w najbliższych latach, jeśli umowy na ich budowę nie zostaną podpisane do połowy 2016 r. Wiąże się to z koniecznością rozliczenia unijnych dotacji do roku 2022, z czym może być kłopot, bo inwestycje są skomplikowane i na pewno będą długotrwałe – czytamy w „Gazecie Wyborczej”.

Chodzi o budowę drogi ekspresowej S7 z Nowej Huty do granic województwa świętokrzyskiego i z Lubnia do Rabki. Gazeta sugeruje, że kłopoty z budową małopolskich odcinków trasy S7 mogą wynikać z niechęci urzędników i polityków w stolicy.

„Niespecjalnie was tu lubią”

– Mając w pamięci walkę mieszkańców Mogilan o kładkę nad trasą do Zakopanego, zapytałem znajomego mi urzędnika z GDDKiA, jak to jest, że między Warszawą a Grójcem powstały niemal za jednym zamachem cztery takie kładki, u nas zaś nie można doczekać się jednej. Usłyszałem: bo niespecjalnie was tu lubią – powiedział na spotkaniu zorganizowanym przez Lewiatana jeden z małopolskich przedsiębiorców.

Nie wszyscy podzielają zdanie przedsiębiorcy. Gazeta poprosiła o (nieoficjalną) opinię polityka z Małopolski. – Nie lubią nas? Jeszcze jakiś czas temu bym się zgodził, ale co najmniej od dwu lat większe znaczenie ma merytoryczne przygotowanie inwestycji niż polityka. Dlaczego od dwu lat? Bo kończymy wydawać pieniądze z unijnego budżetu na lata 2007–2015, sympatie polityczne trzeba było więc odstawić na bok. O wiele ważniejsze jest, by dobrze i do końca wydać pieniądze z funduszy spójności – podkreślił pytany polityk.

 

Podobnego zdania jest także drugi małopolski polityk, z którym skontaktowała się „Gazeta Wyborcza”. – Inne projekty drogowe pewnie wciąż zależą od sympatii politycznych, ale S7 do Warszawy to już nie polityka, lecz nieporadność naszej GDDKiA. Jakimś cudem wszędzie przygotowano dokumentacje środowiskowe lub pozwolenia na budowę na czas, tylko u nas sprawa czeka i czeka – stwierdził polityk.

 

5 lat na budowę to za mało?

 

Według gazety sytuacja projektów budowy S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego i drogi z Lubnia do Rabki jest dramatyczna. Jeśli w obu przypadkach nie dojdzie do podpisania umów z wykonawcami przed połową 2016 r., żadnej z tych tras nie doczekamy się przed 2022 r. Późniejsze rozpoczęcie prac niż w połowie 2016 r. nie daje pełnej gwarancji zakończenia inwestycji przed rokiem 2022, czyli nie ma gwarancji rozliczenia unijnych dotacji. Nierozliczone dotacje trzeba by zwrócić do Brukseli – na to nikt nie pozwoli, a bez dotacji unijnych na szybką budowę obu małopolskich fragmentów S7 nie ma szans.

 

Budowa trasy Lubień – Rabka ma pochłonąć ok. 3,6 mld zł ze względu na konieczność realizacji dwu tuneli i kilometrów estakad. Zdaniem ekspertów prace potrwają 5 lat. Gdyby więc inwestycja rozpoczęła się w połowie 2016 r., jej zakończenie przypadałoby na połowę 2021 r. Pozostałby margines 18 miesięcy na ewentualne opóźnienia, by zdążyć z rozliczeniem dotacji.

 

– Przy tak wielkich pieniądzach i wysokim skomplikowaniu inwestycji do podpisania umowy dojdzie tylko wtedy, gdy nie będzie żadnych wątpliwości formalnych i gdy zostanie wyłoniony naprawdę rzetelny wykonawca. Taki otrzymałem komunikat – poinformował gazetę Krzysztof Adamczyk, dyrektor biura monitorowania inwestycji w krakowskim magistracie.

 


Większy widok mapy

 

Politycy obiecywali…

 
W wykazie drogowych inwestycji priorytetowych na lata 2013–2019, przyjętym przez rząd 4 marca 2014 r., znajduje się odcinek Lubień – Rabka, brakuje natomiast fragmentu S7 na północ od Krakowa (choć odcinek w województwie świętokrzyskim jest na liście).

W 2009 r. niedawny szef GDDKiA Lech Witecki zapowiadał, że S7 z Krakowa do województwa świętokrzyskiego będzie oddana do użytku w 2015 r. W realizacji tej obietnicy nie pomogła wizyta w 2010 r. u ministra Cezarego Grabarczyka delegacji składającej się z wojewody Stanisława Kracika, marszałka Marka Sowy, prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego i przewodniczącego rady miasta Bogusława Kośmidera. Uzyskali co prawda zapewnienia, ale budowa nie ruszyła.

Ponad rok temu minister Sławomir Nowak, następca Grabarczyka, również zapewniał, że S7 jest jego zdaniem najpilniejszą z budów. Pół roku później doszło jednak do przesunięcia 9 mld zł z planowanych w całej Polsce inwestycji (w tym tych na S7) na obwodnicę Warszawy.

Decyzja środowiskowa dla małopolskiego odcinka trasy z Warszawy do Krakowa miała być gotowa w 2008 r. Teraz drogowcy obiecują, że uzyskana będzie w tym roku, ale pierwszego terminu złożenia wniosku w tej sprawie (luty 2014 r.) nie dotrzymali. Obecnie zapewniają, że złożony zostanie w tym miesiącu.

Cały artykuł

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5