Przed końcem tego roku powinny się zakończyć prace przy budowie systemu zarządzania ruchem obejmującym kluczowe odcinki dróg na terenie woj. śląskiego. Tymczasem z pracy przy projekcie zrezygnował kluczowy wykonawca firmy Alumbrados, która wygrała przetarg na to zadanie.
Mowa o Regionalnym Projekcie Wdrożeniowym, w ramach którego miał być zaprojektowany, wdrożony i uruchomiony system zarządzania ruchem na autostradach A1 i A4, a także na S1 i DK-1 w woj. śląskim. W ramach projektu powstać miało m.in. Centrum sterowania Ruchem w Zabrzu.
Umowa na to zadanie została podpisana pod koniec czerwca 2021 r. Wykonawca – hiszpańska firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima – miała na wykonanie zadania 28 miesięcy. Ten czas minie pod koniec października tego roku. Ostatnio sytuacja się jednak skomplikowała.
Generalny wykonawca korzystał w Polsce z usług firmy Gramar z Lublińca, która na zlecenie Alumbrados pracowała nad systemem ITS. Z końcem czerwca główny podwykonawca wypowiedział umowę zarówno hiszpańskiej firmie, jak i swoim podwykonawcom.
Informacje te potwierdza katowicki oddział GDDKiA, który jest zleceniodawcą prac. - Obecnie inwentaryzowane są prace zrealizowane przez tego podwykonawcę – podaje GDDKiA. Informuje też, że generalny wykonawca deklaruje, iż prowadzi rozmowy z potencjalnymi podwykonawcami, którzy mogliby przejąć zakres prac realizowanych przez dotychczasowego podwykonawcę. Wiadomo, że chodzi m.in. o firmy, które pracowały do tej pory na zlecenie firmy Gramar. - Monitorujemy sytuację i analizujemy wpływ odstąpienia podwykonawcy na dalsze losy kontraktu – stwierdza GDDKiA.
Przedstawiciele firmy Gramar odmówili informowania o powodach decyzji o odstąpieniu od umowy z generalnym wykonawcą. Do pytań w tej sprawie do tej pory nie odniosła się także firma Alumbrados.
Kontrakt GDDKiA z firmą Alumbrados kosztuje 272,8 mln zł. W ramach zlecenia, poza budową Centrum Zarządzania Ruchem w zabrzańskiej dzielnicy Kończyce, wykonawca ma rozmieścić w pasie drogowym urządzenia służące m.in. do zarządzania ruchem oraz przekazywania na bieżąco aktualnych informacji kierowcom. W sumie na system w tym województwie złożyć się mają: około 240 znaków zmiennej treści, 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB, ok. 130 kamer do podglądu sytuacji na drogach oraz 19 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych. Ponadto system zarządzania ruchem będą tworzyć 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów, 330 urządzeń służących do wykrywania zdarzeń oraz 27 zestawów urządzeń służących do pomiaru czasu przejazdu z punktu A do punktu B.
System docelowo ma informować kierowców o warunkach ruchu i utrudnieniach z dynamicznym wyznaczaniem objazdów, wychwytywać nietypowe zdarzenia jak np. jazda pod prąd, czy też informować o wolnych miejscach parkingowych na MOP-ach.
Firma Alumbrados, która odpowiada za inwestycję na terenie woj. śląskiego jest także wykonawcą Centralnego Punktu Wdrożeniowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.