Rynek Infrastruktury
Do 2018 roku elektronicznym systemem poboru opłat na polskich drogach zarządzać będzie firma Kapsch. W bieżącym roku viaTOLL ma zarobić ponad 1 mld zł, a w kolejnych latach wpływy będą się zwiększać, podobnie jak liczba ekologicznych ciężarówek o najniższych normach spalania.
Mimo, że takie pojazdy mają najniższe stawki, wpływy z ich przejazdów rosną. – Najszybciej przybywa pojazdów spełniających normę emisji spalin Euro 5. Jednocześnie ubywa starszych ciężarówek i autobusów z homologacją Euro 3 lub starszą – mówi „Pulsowi Biznesu” Dorota Prochowicz, rzeczniczka projektu viaTOLL.
W lutym tego roku wskaźnik pojazdów z normą Euro 5 sięgał 24,5 procent, a pod koniec sierpnia już 27,15 procent. Z kolei liczba ciężarówek z normą Euro 3 spadła z 33 do 31,3 procent. Zmiana taboru na bardziej ekologiczny opłaca się kierowcom, którzy za przejazd 1 km autostradą płacą o 15 groszy mniej.