Partner serwisu
Drogi i autostrady

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ
fot. GDDKiA
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podsumowało swoje działania do roku 2019 oraz podało prognozy dotyczące najbliższej przyszłości. Przewiduje także, jakie działania będą musiały zostać podjęte w obliczu wyzwań, przed jakimi staje obecnie sektor transportowy, czyli między innymi: wzrost kosztów inwestycji, problemy z wykonawcami robót budowlanych, skumulowanie zamówień czy długotrwałe procedury udzielania zamówień publicznych.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czyli instytucja zajmująca się wsparciem w zarządzaniu portfelem zamówień i wsparciem eksperckim przy realizacji inwestycji dofinansowywanych z funduszy Unii Europejskiej, jako swój flagowy projekt wskazuje Program Dostępności+, w ramach którego organizuje warsztaty dla istniejących i potencjalnych beneficjentów i tworzy standardy dostępności tam, gdzie obowiązujący porządek jest niejednoznaczny. Dotyczy to również wszystkich inwestycji kolejowych, które są obecnie w realizacji.

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko podpisano w latach 2015–2019 umowy o dofinansowanie o łącznej wartości 73,6 mld zł, co stanowi 86 proc. całej przyznanej kwoty (85,4 mld zł). Z tego zatwierdzono 45 proc., czyli 38,3 mld zł z całej kwoty. Najwięcej z zatwierdzonych płatności przeznaczonych zostało sektorowi drogowemu (58 proc.).

Wyzwania dla projektów unijnych w transporcie

Wzrost kosztów inwestycji związany z ciągle spadającą koniunkturą i koniecznością szukania dodatkowych źródeł finansowania to tylko jeden z problemów, który może narastać w kolejnych latach. W związku z pojawieniem się na naszym gruncie wykonawców niezaznajomionych z polskim rynkiem, między innymi wykonawców z Włoch, spowodowały konieczność odstąpienia od umów z wykonawcami i konieczność powtarzania postępowań. Istotnym wyzwaniem jest również kumulacja zamówień u dostawców – zwłaszcza w konkursach na tabor i transport intermodalny. Dochodziło też do skumulowania prowadzonych inwestycji na tym samym obszarze.

CUPT zapewnia, że aby zaradzić narastającym wyzwaniom współuczestniczy w uzgadnianiu źródeł finansowania (np. aktualizacja KPK czy SPR w kolejach), monitoring w zakresie certyfikacji oraz kwalifikowalności kosztów projektów. Prowadzi również działania weryfikujące ex-ante i jest w stałym kontakcie z instytucjami zaangażowanymi w proces inwestycyjny.

Jedną z inwestycji, którą udało się zrealizować przy wsparciu CUPT w ramach POIiŚ jest budowa obwodnicy Kłodzka w ciągu DK-33 i DK-46 za prawie 245 mln zł. Droga została oddana do ruchu w 2018 roku.

Co dalej

Wśród środków przyznanych w ramach CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę") podpisano 2 umowy GA (Koperta Narodowa) drogowe i miejskie, 4 lotnicze, morskie i rzeczne, 22 kolejowe i 1 umowę intermodalną. Łącznie zawarto 29 Grant Agreement na 3,8 mld euro. Wśród umów na dofinansowanie z CEF znalazła się jedna inwestycja CPK – chodzi o budowę linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Jak powiedziała Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT, prawdopodobnie spółka będzie startowała w dalszych przetargach otwartych.

W planach na 2020 rok jest podpisanie 35 umów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska, z czego 12 zaplanowano w sektorze drogowym, BRD i lotniczym, 2 w kolejowym, 9 dla inwestycji morskich, śródlądowych i intermodalnych oraz 12 umów w sektorze miejskim.

W ramach POIiŚ znajdzie się 460 mln zł z UE na elektryfikację i rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego. Polskie miasta zasili 190 szt. taboru elektrycznego. Obecnie trwają konkursy w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF): Transport Blending Facility (trwa on do 31 marca 2021 r.) i Transport MAP (do 26 lutego 2020 r.)

Główne cele na lata 2021–2025 to cyfryzacja, dekarbonizacja i innowacje. Dlatego na większość dofinansowań może liczyć transport szynowy, inwestycje kolejowe, które, jak podkreślała Joanna Lech, mają obecnie najwyższy marker klimatyczny (na poziomie 100 proc.).
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Biznes i przemysł

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Intermodal i logistyka

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Intermodal i logistyka

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Roman Czubiński 28 maja 2022

Są umowy na dofinansowanie inwestycji wartych 1,5 miliarda złotych

Drogi i autostrady

Pierwsze projekty kolejowe ze środkami unijnymi na lata 2014-2020

Intermodal i logistyka

Polska wydaje za mało na utrzymanie sieci kolejowej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Biznes i przemysł

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Intermodal i logistyka

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Intermodal i logistyka

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Roman Czubiński 28 maja 2022

Są umowy na dofinansowanie inwestycji wartych 1,5 miliarda złotych

Drogi i autostrady

Pierwsze projekty kolejowe ze środkami unijnymi na lata 2014-2020

Intermodal i logistyka

Polska wydaje za mało na utrzymanie sieci kolejowej

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5