Mieszkańcy czeskiego miasta Uście nad Łabą stracą na 20 miesięcy jedną z dwóch przepraw drogowych przez rzekę. Rozpoczyna się właśnie od lat odwlekany remont przeprawy. Żeby złagodzić mieszkańcom skutki całego przedsięwzięcia, koleje uruchomiły specjalne połączenie łączące dwie strony Uścia.
Uście nad Łabą to miasto położone w północno-zachodnich Czechach. Właśnie rozpoczyna się remont jednej z dwóch przepraw drogowych przez rzekę. Z końcem kwietnia zamknięto most im. dr. Edvarda Beneša wybudowany w latach 1934–1936. Przebudowa ma potrwać do 19 grudnia 2026 roku. Termin rozpoczęcia prac kilkukrotnie już przekładano, choćby w związku z zeszłorocznymi powodziami. Inwestycja ma kosztować 630 mln koron, czyli ok. 110 mln zł.
Z mostu pozostał jedynie oryginalny stalowy łuk. Wszystko inne, łącznie z filarami na rzece Łabie, trzeba będzie zdemontować i wybudować nowe. Sama przebudowa podzielona jest na dwanaście etapów. – Główna łukowa konstrukcja nośna mostu pozostanie, reszta niestety musi zostać usunięta i wymieniona ze względów konstrukcyjnych i technicznych. Zachowanie łuku powinno zarówno zaoszczędzić trochę pieniędzy, jak i przyspieszyć budowę – wyjaśnił Jan Blažek z firmy Valbek, która przygotowała dokumentację wykonawczą.
Wraz z zamknięciem przeprawy, od 28 kwietnia, Koleje Czeskie uruchomiły specjalną tymczasową linię xUO, która połączy stacje Ústí nad Labem západ i Ústí nad Labem-Strěkov. Transport zapewnią jednostki Regionova, które będą kursować trasą co około godzinę. Uruchomienie linii zostało zarządzone przez kraj ustecki w celu złagodzenia skutków przebudowy przeprawy dr. Edvarda Beneša na Łabie. – Aby ułatwić mieszkańcom i turystom przemieszczanie się między centrum miasta na lewym brzegu a dzielnicą Střekov na prawym brzegu Łaby, podczas remontu ważnej arterii komunikacyjnej, Czeskie Koleje zapewnią zastępczą komunikację kolejową – mówi Vanda Rajnochová, rzeczniczka prasowa Kolei Czeskich.
Pociąg będzie kursował mniej więcej co godzinę, od 6:30 do 22:30. Na odcinku Velké Březno – Ústí nad Labem-Střekov – Ústí nad Labem západ i z powrotem kursować będą dwie pary pociągów w godzinach porannego szczytu (odjazd ze stacji Ústí nad Labem západ o godz. 6:30 i 7:30 oraz powrót z Velkégo Března o 6:49 i 7:49). Połączenia te zostaną uzupełnione o regularne pociągi między stacjami Ústí nad Labem i Strěkov, co znacząco ułatwi pokonanie dystansu między tymi dwiema stacjami. Pociągi będą kursować przez cały okres trwania remontu mostu.
Kraj ustecki otrzymał obietnicę dotacji rządowej w wysokości 519 milionów koron na remont mostu. Z jednego brzegu Łaby na drugi będzie można dostać się samochodem lub komunikacją miejską wyłącznie przez Most Mariański, natomiast pieszo i rowerem przez tymczasową kładkę w pobliżu Mostu Beneša. Wraz z zamknięciem mostu uruchomione zostało inteligentne zarządzanie infrastrukturą transportową. Pojazdy komunikacji miejskiej mogą się komunikować z kontrolerami sygnalizacji świetlnej i w zależności od aktualnego natężenia ruchu i opóźnień będzie im przyznawany priorytet przejazdu przez objęte zamknięciem odcinki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.