Ponad rok temu podpisano umowę na projekt i budowę drogi odcinka trzeciego drogi S5 Korzeńsko – Wrocław z firmą Astaldi. Aktualnie w budowie są prawie wszystkie mosty i wiadukty oraz przepusty betonowe.
Budowa trwa
Przetarg na wykonanie tego 19-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 został ogłoszony pod koniec czerwca 2013 roku. Niemal rok później otwarto oferty cenowe na realizację zadania, a najkorzystniejszą złożyła firma Astaldi. Wartość kontraktu realizowanego w formule „projektuj i buduj” to 597,6 mln zł. Droga powinna zostać otwarta pod koniec 2017 roku.
Astaldi buduje odcinek zaczynający się przed węzłem Trzebnica i kończący się na węźle Wrocław Północ. Usunięte zostały już wszystkie kolizje elektroenergetyczne i niemal wszystkie kolizje gazowe, teletechniczne i wodociągowe. Trwają też prace przy wykonach, wzmacnianiu podłoża i osuszaniu nasypów.
Widoczny efekt prac
– Poszczególne obiekty inżynieryjne powoli wyłaniają się z ziemi. Kierowcy jadący drogą krajową nr 5 na pewno zwracają uwagę na rosnące podpory wiaduktów oraz na wyraźny zarys wytyczonej i stopniowo wyrównywanej trasy – mówi Artur Raczak, dyrektor kontraktu z Astaldi.
Przy jednym z dwóch planowanych Miejsc Obsługi Podróżnych Wisznia Mała Zachód działa wytwórnia mas bitumicznych, przy której magazynowane jest aktualnie kruszywo drogowe. Wkrótce w wybranych miejscach przy wytwórni rozpocznie się układanie próbnego odcinka podbudowy nawierzchni bitumicznej.
Zaawansowane roboty mostowe
Roboty mostowe są wykonywane na 14 z 18 mostów i wiaduktów praz na 19 z 25 przepustów betonowych, które są między innymi przejściami dla małych zwierząt. Przy niektórych z nich montowane są prefabrykaty, zbrojone i betonowane są wloty.
Gotowe są już fundamenty obiektów w okolicach Będkowa i Ligoty Pięknej. Zaawansowanie prac mostowych dobrze jest widoczne przy wytwórni mas bitumicznych, gdzie gotowe są oczepy pięciu podpór wiaduktu.
Duży postęp widać przy obiekcie MS-41 i planowanym moście nad Widawą. Powstanie tam żelbetowy obiekt o długości 750 m, a do jego realizacji wykorzystana zostanie technologia nasuwania podłużnego. Rozpoczęcie nasuwania od strony Wrocławia planowane jest na początek listopada.