Rynek Infrastruktury
W obecnym budżecie unijnym Polska ma do dyspozycji z Unii Europejskiej 68 mld euro. Na początku sierpnia kancelaria prezesa rady ministrów podawała, że nasz kraj wykorzystał już 3/4 kwoty, jaką przyznano Polsce do 2013 roku.
Po ustaleniu kolejnej perspektywy unijnej na lata 2014-2020 możliwe będzie ustalenie priorytetów inwestycyjnych przez Ministerstwo Transportu. Kilka miesięcy temu Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego mówiła, że z przyszłego budżetu Unii Europejskiej Polska może otrzymać 68-80 mld euro.
– Ta kwota będzie oscylowała pomiędzy 80 mld euro zapisanymi w budżecie przez Komisję Europejska dla Polski, a 68 mld euro. Nie można w tej chwili powiedzieć, ile to będzie, ponieważ negocjacje trwają – mówiła minister Bieńkowska.
Minister Nowak już planuje, na co przekaże część unijnych pieniędzy przeznaczonych na infrastrukturę drogową. Priorytetowymi inwestycjami będzie autostrada A1 i droga ekspresowa S7. Do dziś wybudowano odcinek A1 z Gdańska do Torunia oraz odcinki w województwie śląskim od południa do Pyrzowic, poza udostępnieniem fragmentu ze Świerklan do Gorzyczek. Tu otwarcie niemal gotowej autostrady blokuje most MA532, którego konstrukcja musi zostać wzmocniona. W budowie są odcinki z Torunia do Łodzi, które połączą się z gotowym fragmentem od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego.
Brakująca część autostrady A1 to ta z Piotrkowa Trybunalskiego do Pyrzowic mająca połączyć województwo łódzkie i śląskie. Odcinek z Tuszyna do Częstochowy ma być wybudowany po śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1. Umowa na projekt odcinka do granicy z województwem śląskim została podpisana w lutym 2011 roku i projekt miał powstać do kwietnia tego roku. W lutym 2012 roku podpisano umowy na odcinki od granicy województwa śląskiego do Pyrzowic.
Drugim priorytetem ministra transportu będzie droga ekspresowa S7 biegnąca przez województwo pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Zgodnie z mapą stanu budowy dróg opublikowanej na stronie GDDKiA, obecnie gotowy jest odcinek Południowej Obwodnicy Gdańska, obwodnica Elbląga wraz z drogą S7 do obwodnicy Miłomłyna, obwodnica Płońska, S7 z Grójca do Radomia, fragment przed Kielcami. Istnieje również odcinek z Myślenic do Lubienia w województwie małopolskim.
Brakuje jeszcze fragmentu z Miłomłyna omijającego Ostródę i kończącego się w Olsztynku, z Nidzicy do Płońska z wyłączeniem obwodnicy tego miasta i dalej aż do Warszawy. Nie powstał jeszcze odcinek z Warszawy do Grójca, z Radomia do Skarżyska-Kamiennej oraz z Kielc do Krakowa.
GDDKiA ogłosiła już przetarg na projekt trasy z Gdańska do Elbląga, trwa także budowa S7 z Olszynka do Nidzicy oraz obwodnicy Kielc. Przygotowywana jest również dokumentacja techniczna dla S7 z Lubienia do Rabki. Na początku sierpnia GDDKiA ogłosiła też przetarg na koncepcję programową dla odcinków S7 z Napierek do Płońska.
Ogólna zapowiedź Sławomira Nowaka chcącego zrealizować inwestycje dotyczące autostrady A1 i drogi ekspresowej S7 to pozytywny sygnał. Teraz musi wystarczyć chęci, pieniędzy i mobilizacji, aby ten cel osiągnąć.