Partner serwisu
Drogi i autostrady

Elektroniczny pobór opłat dla osobówek za trzy lata. Co z koncesjonariuszami?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
18-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Dziennik.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Elektroniczny pobór opłat dla osobówek za trzy lata. Co z koncesjonariuszami?
fot. viatoll.pl
Już w 2017 roku może ruszyć elektroniczny pobór opłat dla samochodów osobowych. Na autostradach A2 z Konina do Strykowa i A4 z Katowic do Wrocławia pojawią się specjalne szybkie pasy. Według Marka Cywińskiego, dyrektora generalnego Kapsch, jest to dowód na to, że nawet w obecnym systemie poboru opłat można zapewnić płynny przejazd – pisze „Dziennik.pl’.

Szybkie pasy mają pojawić się na trasach o łącznej długości 268 km, natomiast opłatami objętych jest w sumie 741 km dróg, do których dojdzie wkrótce kolejne 450 km. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju postanowiło, że opracowany zostanie system eliminujący konieczność zatrzymywania się na bramkach. Istnieje obawa, że po wprowadzeniu bramek na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą dojdzie do paraliżu.

Przepustowość bramek w manualnym systemie poboru opłat to 150 pojazdów na godzinę, natomiast w systemie elektronicznym – 600. Robert Stankiewicz z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju informuje „Dziennik.pl”, że system mógłby zostać uruchomiony najpóźniej na początku 2017 roku, natomiast jeszcze w tym roku powinny być znane ramowe rozwiązania dla elektronicznego systemu.

Elektroniczny pobór opłat ma być zintegrowany z Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem, który jest opracowywany przez GDDKiA. System poprzez sieć kamer, czujników ruchu i tablic elektronicznych będzie służył zwiększeniu płynności i bezpieczeństwa jazdy na drogach krajowych. W 2015 roku GDDKiA zamierza rozpocząć ogłaszanie przetargów na komponenty KSZR. Wartość systemu jest szacowana na 700 mln zł.

Jeżeli chodzi o koszt wdrożenia nowego systemu poboru opłat, będzie on znany dopiero po wybraniu wariantu, jaki jest rekomendowany do wdrożenia. Problemem może się okazać przekonanie do nowego projektu koncesjonariuszy autostrad. Na razie pozytywnie o projekcie wypowiada się spółka GTC zarządzająca autostradą A1 z Trójmiasta do Torunia.

Jak pisze”Dziennik.pl”, najmniej przychylna rządowemu projektowi jest Autostrada Wielkopolska, która zarządza odcinkiem A2 ze Świecka do Konina, który jest podzielony na dwie części. Na każdej obowiązuje inny system rozliczeń – na jednym koncesjonariusz zarabia na opłatach od kierowców, a na drugim na opłacie za dostępność od GDDKiA. Spółka poniosła już wydatki na system manualny, a na zmianie na elektroniczny nie zaoszczędzi.

MIR nie może narzucić Autostradzie Wielkopolskiej swojego rozwiązania, ale liczy na to, że zmianę wymuszą kierowcy, którzy będą mieć porównanie systemu manualnego z elektronicznym, który zacznie funkcjonować na jednym z odcinków zarządzanych przez koncesjonariusza.
 

Cały artykuł

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5