Rynek Infrastruktury
GDDKiA przypomina, że nowy wykonawca wszedł na teren budowy 26 kwietnia tego roku i ma za zadanie wykonać: warstwy konstrukcyjne nawierzchni, a także wszystkie prace na: wiaduktach, węzłach autostradowych i drogach serwisowych oraz pozostałych częściach nasypów.
Pomimo zapewnień wykonawcy, na terenie budowy nie widać jednak maksymalnego zaangażowania w prowadzonych pracach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykorzystuje wszelkie dostępne środki mające na celu mobilizację wykonawcy na terenie budowy i właściwy postęp pracy pozwalający zakończyć inwestycję w terminie.
Od dziś GDDKiA publikować będzie też cotygodniowe raporty ukazujące zaangażowanie wykonawcy na poszczególnych odcinkach budowanej trasy. Część prac na A1 została wykonana przez poprzednie konsorcjum (było to 50 procent dla odcinka Czerniewice – Brzezie i 60 procent dla odcinka Brzezie – Kowal), w związku z czym GDDKiA w zestawieniu będzie prezentować procentowy postęp prac wykonanych przez nowego wykonawcę.
Jak wynika z tabeli przygotowanej przez GDDKiA, do tej pory na obu odcinkach nie rozpoczęto prac związanych z nasypami, wykopami, podbudową pomocnicza z kruszywa, warstwą wiążącą i warstwą ścieralną SMA. Jedyna pozycja, w której widać postępy, to podbudowa zasadnicza. Na odcinku Czerniewice – Brzezie zaawansowanie w tej kwestii wynosi 5 procent, a na odcinku Brzezie – Kowal – 14 procent.
Pod koniec ubiegłego roku doszło do odstąpienia umowy z poprzednim wykonawcą budującym autostradę A1 na odcinku Czerniewice – Kowal. W drodze przetargu wybrano nowego wykonawcę, którym zostało polsko-włoskie konsorcjum firm: Salini Polska –lLider; Impregilo – partner; Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia – partner.
3 kwietnia 2013 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy podpisała umowy z nowym wykonawcą na dokończenie budowy autostrady A1 na odcinkach: Czerniewice – Brzezie: 34,4 km – na kwotę ponad 450 mln zł brutto, Brzezie – Kowal: 29,5 km – na kwotę ponad 608,7 mln zł brutto.
Na dokończenie budowy autostrady A1 nowi wykonawcy, mają od dnia podpisania umowy: 11 miesięcy - na odcinku Czerniewice – Brzezie oraz 12 miesięcy na odcinku Brzezie – Kowal. Kierowcy mają pojechać tymi odcinkami jednak kilka miesięcy wcześniej. Wykonawca jest zobowiązany udostępnić oba odcinki do ruchu odpowiednio po 8 i 9 miesiącach od podpisania umowy (grudzień 2012 /styczeń 2013).
Postęp prac na A1, a raczej jego brak, wzbudził niezadowolenie ministra transportu. Sławomir Nowak zapowiedział, że będzie rozmawiał w najbliższych dniach z firmą Salini i będzie oczekiwał deklaracji wykonawcy odnośnie realnej możliwości zrealizowania kontraktu.