Rynek Infrastruktury
Zmiany dotyczą autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz A2 Konin – Stryków. W przypadku wzrostu natężenia ruchu i realnego ryzyka powstania zatoru, pas wydzielony dla pojazdów wyposażonych w urządzenie viaAUTO będzie z odpowiednim wyprzedzeniem udostępniany dla manualnego poboru opłat.
W sytuacjach awaryjnych pracownicy punktów poboru opłat będą w trybie przyspieszonym wydawać bilety prekodowane kierowcom, którzy uiszczają opłatę w sposób manualny. Ponadto, na znakach zmiennej treści będą pojawiać się informacje o tworzącym się zatorze. Będzie można też uzyskać informację o możliwości wcześniejszego zjazdu z autostrady na węzłach i pokonania danej trasy drogami alternatywnymi.
Rozwiązania zaproponowane przez GDDKiA przyjął na odcinku koncesyjnym A1 z Gdańska do Torunia operator GCT. Gdy będzie to możliwe, pracownicy będą ręcznie wydawać kierowcom bilety wjazdowe. Pojawiły się już dodatkowe informacje dla kierowców o wysokości opłat za dany odcinek.
GDDKiA przypomina, że obecnie toczą się prace związane z opracowaniem koncepcji wdrożenia Zintegrowanego Systemu Poboru Opłat. Jednym z podstawowych założeń systemu jest zmiana manualnego sposobu poboru opłat od samochodów lekkich na taki, który pozwoli zapewnić płynność ruchu i brak zatorów.