Rynek Infrastruktury
Błąd został wyłowiony podczas weryfikacji programu Infrastruktura i Środowisko, którą przeprowadziło Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Komisja Europejska. Na liście inwestycji znajduje się autostrada A1 z GDDKiA jako wykonawcą. Generalna Dyrekcja budowy nie finansowała, co wzbudziło wątpliwości, dlaczego miałaby otrzymać dotację.
Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA, wyjaśnia „Pulsowi Biznesu”, że KE musi posiadać „historyczne dane”. – Na ostatniej liście inwestycji z programu Infrastruktura i Środowisko nie ma projektu A1 – mówi rzeczniczka.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uzgodniło z Komisją Europejską, że projekt pozostanie na liście. Jego wykreślenie oznaczałoby konieczność ponownego wykonania oceny wpływu na środowisko dla całego programu. W tym roku zostanie ona wykonana, co pozwoli wykreślić z listy dotacje na A1.
Oznacza to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie dostanie dofinansowania za odcinek autostrady Nowe Marzy-Toruń. Może natomiast otrzymać tę kwotę jako refundację na inne inwestycje w zakresie dróg.
Jak pisze „Puls Biznesu”, A1 została przypisana GDDKiA za czasów rządów PiS, kiedy ówczesny minister transportu chciał odebrać spółce GTC koncesję i zlecić budowę GDDKiA. Plan ministra nie powiódł się i inwestycja była wykreślona z listy podczas krajowych weryfikacji. Pozostała jednak i pozostanie na liście unijnej.