Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA rezygnuje z bramek na kolejnej autostradzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA rezygnuje z bramek na kolejnej autostradzie
fot. GDDKiA
Na 6 czerwca GDDKiA przesunęła termin składania ofert na kontynuację budowy autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna, którą wcześniej realizował Polimex-Mostostal. Powodem są zmiany w SIWZ dotyczące infrastruktury związanej z poborem opłat na tej trasie. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce zastąpić bramki do manualnego poboru opłat systemem elektronicznym.

Ani słowa o Stacjach Poboru Opłat

W zaktualizowanym Programie Funkcjonalno-Użytkowym czytamy, że wykonawca inwestycji jest zobowiązany do wykonania dokumentacji projektowej w celu uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych związanych z rezygnacją ze Stacji Poboru Opłat Andrespol i Romanów. Rozwiązania projektowe łącznic węzłów w tych miejscowościach mają być dostosowane do zagospodarowania bez Stacji Poboru Opłat.

PFU wyraźnie wskazuje, że obiekty w ramach obu SPO nie będą budowane. Po zmianach w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, nawet spis treści PFU nie zawiera punktu o zagospodarowaniu obiektów przyautostradowych na Stacjach Poboru Opłat, a z całej specyfikacji usunięto jakiekolwiek wzmianki o SPO.

GDDKiA rezygnuje z rozbudowy bramek

Na początku tego tygodnia wyszła na jaw informacja o zerwaniu przez GDDKiA umowy na rozbudowę bramek do manualnego poboru opłat na autostradzie A4 z Wrocławia do Gliwic. Generalna Dyrekcja zapłaci konsorcjum karę umowną w wysokości 8 mln zł, stanowiącą 10 procent wartości zamówienia.

Według byłego dyrektora GDDKiA, a obecnie prezesa Polskiego Kongresu Drogowego, Zbigniewa Kotlarka, każda decyzja zmierzająca do wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat jest dobra. – Każdy sposób upłynnienia ruchu bez potrzeby zatrzymywania jest dobry i to, co GDDKiA robi to jest krok we właściwą stronę dla wypracowania tego systemu – przyznaje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Kotlarek.

Nowy system poboru opłat

Na początku kwietnia portal „RynekInfrastruktury.pl” poinformował o powstaniu koncepcji zastąpienia manualnego systemu poboru opłat na autostradach dla samochodów osobowych systemem elektronicznym.

Dokumenty, do których dotarł portal „RynekInfrastruktury.pl” zostały sporządzone na zlecenie firmy Kapsch, która jest operatorem systemu viaTOLL umożliwiającego elektroniczne uiszczanie opłat przez kierowców samochodów ciężarowych i niektórych osobowych. W koncepcji przedstawiono kilka możliwości uiszczania opłat za przejazd autostradami. Wszystkie mają na celu upłynnienie ruchu poprzez eliminację konieczności zatrzymywania się na bramkach i płaceniu za przejazd.

Zmiany będą korzystne

O korzyściach płynących z likwidacji manualnego poboru opłat mówi wielu ekspertów. Jacek Osiński z ZDG TOR przypomniał ostatnio w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, że wszędzie tam, gdzie pobór manualny już obowiązuje lub poczyniono kroki do jego uruchomienia w przyszłości, skala wydatków państwa przekroczyła już kwotę 1,2 mld zł. Dzięki zastąpieniu manualnego systemu elektronicznym, uda się zaoszczędzić 1,5 mld zł z tytułu kosztów budowy i rozbudowy placów poboru opłat.

Firma analityczno-doradcza Audytel w swoim raporcie o możliwych scenariuszach rozwoju systemu poboru opłat za korzystanie z autostrad w Polsce wyliczyła, że powszechny elektroniczny system poboru opłat przyniesie oszczędności rzędu 15 mld zł. Autorzy raportu obliczyli, że roczne oszczędności utrzymania z tytułu zmiany systemu to prawie 30 mln zł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5