Wspólne przygotowanie i realizacja obwodnicy Mierzyna w ciągu dróg krajowej nr 10 jest przedmiotem porozumienia jakie zawarły Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z miastem Szczecin. Planowana obwodnica będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. Jest planowana do realizacji łącznie z nią.
Nowa droga ma mieć 4,8 km długości i w połowie długości będzie przebiegała przez teren Szczecina, stąd potrzeba współpracy dwóch zarządców. Porozumienie określa zasady współpracy na etapie prac przygotowawczych.
Inwestycja ma już decyzję środowiskową, która została wydana w 2014 r. Do wykonania pozostał projekt budowlany, a następnie uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Te działania, jak podała GDDKiA, są niezbędne, żeby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku.
GDDKiA zapowiada, że w najbliższym czasie ogłosi przetarg na opracowanie dokumentacji dla tego zadania.
Podmioty, które zawarły porozumienie podzieliły się kosztami opracowania dokumentacji mniej więcej po połowie (odpowiednio do tego, że około połowa długości obwodnicy leży na terenie miasta, druga poza obszarem miejskim, a więc podlega GDDKiA). Odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę po wydaniu decyzji ZRID będą wypłacane przez każdą ze stron porozumienia we własnym zakresie – w obszarze miasta przez samorząd, natomiast poza obszarem miasta przez GDDKiA.
Obecnie DK-10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS.
Droga ma się zaczynać na skrzyżowaniu na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK-10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.