– Nieprawdą jest, że doprowadzenie drogi S3 do Świnoujścia nie jest dla mnie priorytetem – napisał Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego, w oświadczeniu będącym reakcją na wspólne stanowisko szefów rad interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście właśnie ws. budowy drogi S3.
Przed kilkunastoma dniami ukazało oświadczenie szefów rad interesantów obu portów, Rafała Zahorskiego (Szczecin) i Tadeusza Stryjewskiego (Świnoujście), w którym zaapelowali oni do Geblewicza o przesunięcie budowy S3 pomiędzy Goleniowem i Świnoujściem z listy rezerwowej na listę podstawową Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego (w zamian, zaproponowali
przesunięcie budowy drogi S6 pomiędzy Szczecinem i Koszalinem na listę rezerwową). – Inwestycja ta znalazła się na liście rezerwowej, ale oznacza to tylko tyle, że wg marszałka nie jest inwestycją kluczową – napisali Zahorski i Stryjewski.
Doprowadzenie drogi ekspresowej do Świnoujścia było i jest priorytetemCo na to Olgierd Geblewicz? – Oświadczam, że stanowisko Rady Interesantów Portów Szczecin-Świnoujście, jakoby budowa drogi S3 na odcinku Szczecin – Świnoujście nie była dla mnie priorytetem, jest nieprawdziwe. To zadanie było i jest dla mnie priorytetem, a wysoka lokata tej inwestycji na liście rezerwowej powoduje moje przekonanie, że odcinek S3 do Świnoujścia będzie wybudowany w obecnej perspektywie, w wyniku pojawienia się oszczędności poprzetargowych – napisał w oświadczeniu zachodniopomorski marszałek.
Przypomniał również, że wszystkie inwestycje portowe, o które ubiegało się woj. zachodniopomorskie, znajdują się na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego, co jest, jego zdaniem, „ogromną szansą rozwojową dla zespołu portów”.
Wśród tych inwestycji znajdują się m.in.:
• Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m – wartoć inwestycji: 1,4 mld zł,
• Rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście – 850 mln zł,
• Poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu – 920 mln zł,
• Poprawa infrastruktury Odrzańskiej Drogi Wodnej – 366 mln zł,
• Modernizacja nadodrzańskiej linii kolejowej nr 273 Szczecin – Wrocław – 1,6 mld zł.
– W sumie wartość inwestycji portowych i okołoportowych stanowi blisko 1/4 wartości wszystkich zadań ujętych na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego – przypomniał Geblewicz.
Kontrakt Terytorialny jest dokumentem żywymNiezależnie od oświadczenia wydanego przez marszałka – biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Woj. Zachodniopomorskiego przysłało do naszej redakcji komunikat będący reakcją na stanowisko rad interesantów portów. W komunikacie również podkreślono, że ewentualne oszczędności przetargowe pozwolą na realizację drogi S3, a „Kontrakt Terytorialny jest dokumentem żywym” i jego zapisy mogą się zmieniać. – Warto dodać, że na kwestie dostępności nie można patrzeć tylko przez pryzmat regionu. Budowa drogi S3 będzie kontynuowana na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Inwestycje te przyczynią się do skomunikowania zespołu portowego z południem kraju i Europy – dodało biuro prasowe w komunikacie.
Należy przypomnieć, że w przeciągu ok. 3-4 lat odcinek od Goleniowa do Świnoujścia będzie prawdopodobnie jednym niegotowym fragmentem drogi S3, obok odcinka pomiędzy Bolkowem i granicą z Czechami w Lubawce, ale ten fragment ma być budowany w momencie, gdy strona czeska będzie gotowa do realizacji inwestycji po swojej stronie granicy.