Partner serwisu
Drogi i autostrady

Geotechnika w Europie: Polscy inżynierowie na zagranicznych kontraktach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-06-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RyenkInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

W Keller Polska mamy bardzo dobry zespół inżynierów, a także majstrów i operatorów. Nasi inżynierowie pracują m.in. w Malezji, Brazylii, Szwecji czy Francji. Cały holding korzysta z naszej kadry – mówi Tomasz Michalski, dyrektor zarządzający na Europę Północno-Wschodnią, członek Zarządu Keller Polska. Inżynierowie dzielą się wiedzą techniczną i zyskują doświadczenie w realizacji kontraktów za granicą.

Obecnie inżynierowie z Keller Polska pracują m.in. przy inwestycjach we Francji. Realizują inwestycje w Alpach oraz w bliskim sąsiedztwie siedziby Parlamentu Europejskiego w Strasburgu.

Wyzwanie w górach

Pierwszą z inwestycji realizowaną przez polski oddział w konsorcjum z Keller Francja są m.in. garaże podziemne apartamentowca „Annapurna” w Les Gets. Kompleks składa się z 38 apartamentów i trzykondygnacyjnego garażu podziemnego.

– Sprzęt, w tym maszyna główna – Liebherr HS 855 oraz pracownicy są z Keller Polska. Pracujemy na podstawie umowy joint venture z francuskim oddziałem Keller. Wykonujemy ściany szczelinowe o szerokości 60 cm – informuje inż. Jacek Koliński z Keller Polska.

Do wykonania są 183 mb ściany. Praca odbywa się na średniej głębokości projektowej 17,8 m, rzeczywista głębokość wynosi 19 m.

W sumie powstanie ponad 3 tys. metrów kwadratowych ściany, zagłębionej w skale na min. 1 metr. Pod rozparcie zastosowano tam 3 barety. – Miejscami wykonywane są podwierty wiertnicą w skale – dodaje Jacek Koliński.

Praca odbywa się w trudnych warunkach gruntowych – w miejscu tym występuje glina plastyczna, żwiry, zwietrzałe łupki oraz skała, a różnice w wysokości terenu sięgają 5 m. Dodatkowym wyzwaniem jest znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie budynek hotelowy. Wartość tego kontraktu to blisko 1,9 mln euro.

Z Parlamentem Europejskim w tle

Obecnie pracownicy Keller Polska pracują także przy budowie kompleksu biurowego dla nowej międzynarodowej dzielnicy biznesowej Wacken-Europe. Tu do wykonania mają ściany szczelinowe o grubości 50 cm o łącznej powierzchni ok. 3350 m kwadratowych. Ich średnia głębokość wynosi 10,7-12,8 m. Zabezpieczenie ścian szczelinowych zapewnione zostało poprzez zastosowanie tymczasowych kotew gruntowych. – Dodatkowo wykonaliśmy pionową i poziomą przesłonę odcinającą wodę oraz 30 pali CFA – mgr inż. Marcin Wielgus z Keller Polska.

–Warto dodać, że projekt ten jest jednym z największych kontraktów w historii naszych kolegów z Francji. Ilość zastosowanych technologii (ściany szczelinowe, kotwy gruntowe, pale CFA oraz iniekcja niskociśnieniowa) to nie jedyne wyzwanie czekające na pracowników w Strasburgu. Głównym problemem są trudne warunki wodno-gruntowe w postaci wysoko znajdującego się lustra wód gruntowych oraz warstwy otoczaków, której musimy zapewnić stateczność w trakcie głębienia „szczelinówki” – dodaje Marcin Wielgus. Zadanie realizowane tuż obok Parlamentu Europejskiego rozpoczęło się w maju i ma zostać sfinalizowane z końcem czerwca.

Właściwie rozłożone ryzyko

We Francji obowiązuje model, w którym ryzyko robót gruntowych znajduje się po stronie właściciela. U nas badania gruntu zleca inwestor. Jeśli zostaną wykonane nieprawidłowo, ryzyko błędów i tego co znajduje się w gruncie, w praktyce ponosi wykonawca prac geotechnicznych, który bez względu na to co zastanie, musi prawidłowo zabezpieczyć podłoże. W wyjątkowych sytuacjach może liczyć najwyżej na dobrą wolę zamawiającego i ewentualną rekompensatę dodatkowych kosztów.

– We Francji proces budowlany nadzorują firmy ubezpieczeniowe – mówi Tomasz Michalski, dyrektor zarządzający na Europę Północno-Wschodnią, członek Zarządu Keller Polska. Ubezpieczyciele, będąc zmuszeni przez prawo do ubezpieczania całych inwestycji, wprowadzają do nadzoru własnych fachowców, którzy przyglądają się czy badania gruntowe są wystarczające, czy też istnieje potrzeba ich uzupełnienia.

– To specjaliści wysokiej klasy – mówi Michalski i dodaje, że praca z Francuzami to sama przyjemność. – Zawsze lubiłem pracować z francuskimi inwestorami, a mamy tam mnóstwo realizacji. Za każdym razem mieliśmy dobry nadzór i partnerów do rozmowy – stwierdza Michalski.

Jak mówi przedstawiciel Keller Polska, model prowadzenia prac geotechnicznych wzorowany na francuskim lub niemieckim – gdzie również ryzyko podłoża jest po stronie inwestora – byłby pożądany również w Polsce. Wymagałoby to jednak zmiany Kodeksu Budowlanego, lub korekt w Prawie geologicznym.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Inżynieria i innowacje

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Maciej Król, Keller Polska 11 maja 2021

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Inżynieria i innowacje

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Marcin Itczak, Łukasz Wackowski, Keller Polska 01 lutego 2021

Rozwiązanie szyte na miarę – zabezpieczenie głębokich wykopów w zabudowie miejskiej

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Wiceprezes Onde: Powinniśmy ustalać dolny, a nie górny limit waloryzacji

Biznes i przemysł

Wiceprezes Onde: Powinniśmy ustalać dolny, a nie górny limit waloryzacji

Elżbieta Pałys 29 czerwca 2023

Keller Polska: Wzrost cen – największy problem branży

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Inżynieria i innowacje

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Maciej Król, Keller Polska 11 maja 2021

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Inżynieria i innowacje

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Marcin Itczak, Łukasz Wackowski, Keller Polska 01 lutego 2021

Rozwiązanie szyte na miarę – zabezpieczenie głębokich wykopów w zabudowie miejskiej

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Wiceprezes Onde: Powinniśmy ustalać dolny, a nie górny limit waloryzacji

Biznes i przemysł

Wiceprezes Onde: Powinniśmy ustalać dolny, a nie górny limit waloryzacji

Elżbieta Pałys 29 czerwca 2023

Keller Polska: Wzrost cen – największy problem branży

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5