Partner serwisu
Drogi i autostrady

Keller Polska: Odczuwamy skutki odwróconego VAT-u. Co mają powiedzieć małe firmy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Keller Polska: Odczuwamy skutki odwróconego VAT-u. Co mają powiedzieć małe firmy?
fot. Keller Polska
– Jesteśmy dużym podwykonawcą, mimo to odwrócony VAT przysparza nam wielu kłopotów – mówi Artur Gaszewski, dyrektor naczelny firmy Keller Polska. Jego zdaniem, w przypadku małych firm skutki odwrotnego obciążenia VAT-em mogą decydować o przetrwaniu na rynku.

Jak mówi Artur Gaszewski, kłopoty z odwróconym VAT-em dotykają zarówno podwykonawców, w tym Kellera, jak i ich usługodawców i dostawców.

Trudność interpretacji

Obowiązujące od początku tego roku przepisy są niejasne i trudne w interpretacji. – Ustawa mówi o odwróconym VAT w odniesieniu do podwykonawcy, ale nie podaje definicji podwykonawcy – podaje przykład.

Wielu, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców ma problem z rozróżnieniem czy konkretny przypadek zakwalifikować jako dostawę materiału czy też jako usługę budowlaną, do której stosuje się odwrócony VAT. – Proszą nas o poradę, a my nie jesteśmy uprawnieni do udzielania porad prawnych – mówi dyrektor Keller Polska.

Zresztą dla Kellera, zmiana w przepisach także okazała się istotnym obciążeniem działu finansowego, które skutkowało zatrudnieniem dodatkowej osoby.

Kredytowanie podatku

Nie bez znaczenia jest też fakt obciążenia budżetu firm wskutek odwróconego VAT. Oznacza to zakup materiału w cenie uwzględniającej VAT, a następnie 60-dniowe oczekiwanie na zwrot podatku. Do tego okresu należy dodatkowo doliczyć 25 dni licząc od zakończenia okresu rozliczeniowego, za który została wystawiona faktura. – W skrajnym przypadku, jeśli materiał ma duży udział w projekcie, możemy naszemu dostawcy zapłacić więcej za materiał niż dostaniemy od klienta za wykonanie usługi, która obejmuje wbudowanie tego materiału. Oczywiście VAT, który zapłaciliśmy w związku z zakupem materiału zostanie zwrócony ale potrwać to może nawet do 85 dni – zwraca uwagę Artur Gaszewski.

W ten sposób dochodzi do wymuszonego kredytowania podatku przez podwykonawców. – Keller pracuje jako podwykonawca, ale jest dużą firmą – mówi szef największej firmy geotechnicznej w Polsce. – Możemy liczyć na dobre warunki kredytowania, mamy otwarte linie kredytowe, a w skrajnych sytuacjach możemy liczyć na pomoc Grupy. W przypadku mniejszych podwykonawców, może to mieć decydujące znaczenie dla przetrwania na rynku – ocenia szef Kellera.

Wyższe ceny netto

Negatywne skutki odwróconego VAT-u dla podwykonawców dostrzegają także generalni wykonawcy. – Podwykonawcy odczuwają brak gotówki. Mają problemy ze zwrotem VAT-u, który się odciąga o wiele miesięcy, proszą więc nas o wcześniejsze płatności – stwierdził, podczas debaty przy okazji uroczystości 10-lecia Oddziału Ścian Szczelinowych Keller Polska, Marek Matwiszyn z IDS-Bud. Jego zdaniem, przedsiębiorcy już znaleźli sposób na wyjście z tej sytuacji – podnoszą ceny usług netto. Dzięki temu mogą mieć odpowiedni zapas gotówki w określonym terminie. To jednak skutkuje wzrostem cen na rynku.

Odczuwają to między innymi inwestorzy komercyjni działający na rynku budownictwa ogólnego. – Wprawdzie korzystamy z usług wykonawców generalnych, jednak sprawdzaliśmy jak działa odwrócony VAT na podwykonawców – mówi Marek Straszak z Matexi Polska. – Skutek jest jeden: wzrost cen usług budowlanych.

– Na naszych budowach mamy podobne odczucie – dodaje Adam Ostrowski z Gulermak. – Nie wiemy czy jest to spowodowane tylko zmianą w zakresie VAT, ale częściowo na pewno – stwierdza.

Umowa bezpośrednio z inwestorem

Podwykonawcy próbują się bronić przed utratą płynności finansowej w jeszcze inny sposób. – Spotkałem się z tym, że podwykonawcy nie chcą wejść na budowę bez gwarancji podpisania kontraktu bezpośrednio z inwestorem – mówi Radosław Michalski, wiceprezes Fort Polska. – Tu pojawia się problem odpowiedzialności generalnego wykonawcy i zapewnienia gwarancji – dodaje. Jak mówi, czasem też podwykonawcy dokonując zakupu materiałów budowlanych proszą o wystawienie faktury z usługą, licząc, że VAT weźmie na siebie wykonawca.

Zamierzenie uszczelnienia VAT, choć co do zasady słuszne, nie można uznać za dobre dla branży budowlanej – zgadzają się przedstawiciele tego sektora.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Inżynieria i innowacje

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Maciej Król, Keller Polska 11 maja 2021

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Inżynieria i innowacje

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Marcin Itczak, Łukasz Wackowski, Keller Polska 01 lutego 2021

Rozwiązanie szyte na miarę – zabezpieczenie głębokich wykopów w zabudowie miejskiej

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Keller Polska: Wzrost cen – największy problem branży

Drogi i autostrady

Geotechnika w Europie: Polscy inżynierowie na zagranicznych kontraktach

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Inżynieria i innowacje

Pale w orurowaniu – sposób na trudne warunki gruntowe

Maciej Król, Keller Polska 11 maja 2021

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Inżynieria i innowacje

Palisada zabezpieczająca wykop dla budowy linii tramwajowej w Bydgoszczy

Marcin Itczak, Łukasz Wackowski, Keller Polska 01 lutego 2021

Rozwiązanie szyte na miarę – zabezpieczenie głębokich wykopów w zabudowie miejskiej

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Keller Polska: Wzrost cen – największy problem branży

Drogi i autostrady

Geotechnika w Europie: Polscy inżynierowie na zagranicznych kontraktach

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5