Partner serwisu
Drogi i autostrady

Keller Polska: Wzrost cen – największy problem branży

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Keller Polska: Wzrost cen – największy problem branży
fot. Keller PolskaZdjęcie ilustracyjne
Rosnące ceny i coraz gorsza dostępność stali i cementu zmuszają nas do zmian stosowanych technologii. W trudnych czasach łatwiej o waloryzację wynagrodzenia za kontrakty publiczne, niż prywatne – mówi w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury dyrektor poznańskiego biura Keller Polska Łukasz Wackowski.

Który z sektorów polskiego rynku budowlanego jest z perspektywy firmy geotechnicznej najbardziej perspektywiczny?

Wiele zależy od konkretnego regionu. Na zachodzie Polski, na przykład, nie ma dziś perspektywy ogłaszania dużych przetargów infrastrukturalnych. Jednym z niewielu interesujących nas postępowań jest modernizacja towarowej obwodnicy Poznania. Odmienna jest sytuacja na północy i południu: nasi koledzy z oddziałów w Gdańsku i Krakowie pracują przy wielu kontraktach infrastrukturalnych.

Co do inwestycji mieszkaniowych – jak obserwujemy, deweloperzy mocno zastanawiają się obecnie nad realizacją zaplanowanych wcześniej budów. Główną przyczyną jest wzrost cen materiałów i związana z nim niepewność rynkowa. Wiele przetargów jest odwoływanych. Staramy się reagować na tę sytuację: wybieramy takie technologie, w których ryzyko wzrostu cen jest minimalne. Jeśli możemy, rezygnujemy np. ze stalowego zbrojenia – alternatywą są wzmocnienia w postaci kolumn żwirowych. Mamy duży wachlarz technologii, w których wykonujemy prace geotechniczne.

Jak układa się współpraca z zamawiającymi?

Od chwili wybuchu wojny w Ukrainie obserwujemy dynamiczne podwyżki cen materiałów, które wraz z wysoką inflacją drastycznie pogarszają rentowność kontraktów. Tylko w marcu nasze koszty wzrosły o 10-20% w zależności od kontraktu i udziału stali w całkowitych kosztach. Obowiązujące zasady oraz limity waloryzacji obowiązujące na kontraktach publicznych stawiają zarówno Generalnych Wykonawców, jak i nas – podwykonawców – w bardzo trudnej sytuacji. Kontynuacja prac bez zwiększenia wynagrodzenia i ponoszeniu strat grozi utratą płynności finansowej, a w konsekwencji – zagraża funkcjonowaniu firm. Stąd wiele trudnych rozmów z naszymi Klientami. Podobnie jest z inwestorami prywatnymi, których budżet jest z reguły mocno ograniczony. Wielu z nich wycofuje się w ogóle z inwestycji, a zakres tych, które trwają, jest ograniczany ze względu na opłacalność.

Oprócz wzrostu cen i wojny w Ukrainie problemem polskiego rynku jest niedobór pracowników oraz wstrzymanie funduszy UE. Które z wymienionych zjawisk jest dla Keller Polska największym wyzwaniem?

Problem z pracownikami w sektorze budownictwa narasta. Wizerunek branży budowlanej nie jest najlepszy. Jeżeli chcemy się rozwijać, w dłuższej perspektywie musimy znaleźć systemowe rozwiązania, które zwiększą atrakcyjność firm budowlanych jako pracodawców i przyciągną utalentowanych pracowników.

Obserwowany odpływ pracowników z Ukrainy dotyczy nas w niewielkim stopniu. Ukraińcy stanowią mały odsetek naszej kadry. Obserwujemy natomiast duże trudności z dostawami stali oraz cementu. Szaleją też ich ceny. Oferty cenowe, jakie otrzymujemy, są ważne tylko w dniu ich złożenia do określonej godziny. Powoduje to komplikacje przy ofertowaniu i wycenie kontraktów. Jeśli chodzi o fundusze unijne – jest to oczywiście szansa, której na razie nie wykorzystujemy. Tak ogromne środki z pewnością są nam potrzebne w perspektywie kończących się aktualnych programów modernizacji sieci kolejowych i budowy dróg.

Jak reagują na rynkową niepewność podwykonawcy Keller?

W większości przypadków jesteśmy samowystarczalni, są jednak takie kontrakty, przy których korzystamy z usług podwykonawców. Borykają się oni z tymi samymi problemami, co nasza firma. Wzrosty cen materiałów budowlanych i paliwa zmuszają ich do żądania od nas podwyżki wynagrodzenia.

Które kontrakty są bardziej zagrożone – te w trakcie realizacji, czy te, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła?

W tym drugim przypadku po prostu nie podejmujemy się realizacji danego zadania, jeśli ryzyko jest zbyt duże. Większy problem pojawia się, gdy np. w połowie kontraktu zaczynamy się borykać z cenami lub dostępnością cementu i stali przy jednoczesnym oporze ze strony inwestora co do rekompensaty.

Jak zmieni się w ciągu najbliższych 5 lat sytuacja na rynku? Jakie plany na ten okres ma firma?

Kierunki zmian na rynku trudno przewidzieć. Jeśli chodzi o naszą firmę – chcemy się nieustannie rozwijać. Nasze pierwsze założenie to osiągnięcie celów, które postawiliśmy sobie na początku roku. Są one związane ze sprzedażą, rentownością i ograniczeniem do zera wypadków na budowach. Będzie to bardzo trudne, ale wierzymy, że realne.

Jakie największe inwestycje realizuje dziś Keller Polska?

Jednym z dużych kontraktów jest obwodnica Węgierskiej Górki w ciągu trasy S1. Na kolei bierzemy udział w modernizacji fragmentów magistrali E59. Realizujemy też w Płocku dużą inwestycję dla Orlenu.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Biznes i przemysł

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Rafał Dybiński 31 sierpnia 2023

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Intermodal i logistyka

Geotechnika w Europie: Polscy inżynierowie na zagranicznych kontraktach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Biznes i przemysł

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Rafał Dybiński 31 sierpnia 2023

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego

Intermodal i logistyka

Geotechnika w Europie: Polscy inżynierowie na zagranicznych kontraktach

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5