Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
13-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-02-2024
DROGI I AUTOSTRADY
Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska
fot. Baltic Hub, mat. pras.
Czołowi gracze na rynku żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych planują duże zmiany w trasach serwisów oceanicznych, łączących Europę i Azję. Miałyby one kończyć się w dużych portach morskich na Morzu Północnym, przez co dostawy kontenerów do Gdańska byłyby obsługiwane mniejszymi jednostkami feederowymi. Nie musi to jednak oznaczać strat dla Baltic Hub, gdańskiego głębokowodnego terminala kontenerowego.

Oddanie do użytku w 2007 roku głębokowodnego terminala kontenerowego w Gdańsku było przełomem w procesie budowania silnej pozycji Polski w transporcie morskim. Umożliwiło bowiem obsługę największych kontenerowców oceanicznych o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, obsługujących bezpośrednie relacje międzykontynentalne. Wcześniej do Polski zawijać mogły jedynie małe jednostki feederowe, łączące nasz kraj z takimi portami morskimi, jak Hamburg, Antwerpia, czy Rotterdam. Od 2007 roku Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe z 1,5 mln TEU rocznie do 3 mln TEU (z przeładunkami ponad 2 mln TEU w skali roku), natomiast realizowany obecnie program rozbudowy w ramach projektu T3 umożliwi zapewnienie przepustowości na poziomie 4,5 mln TEU.

Do Gdańska zawijają dziś największe kontenerowce oceaniczne takich armatorów, jak CMA CGM, COSCO, OOCL, MSC, Maersk, czy Hapag-Lloyd. Dwa ostatnie spośród wymienionych podmiotów, które zawiązały sojusz, planują jednak duże zmiany w siatce połączeń. Hubem dla obydwu armatorów będą tylko największe porty morskie na Morzu Północnym, z których kontenery będą dalej transportowane m.in. do Gdańska jednostkami średniej wielkości o pojemności na poziomie 5 tys. TEU (największe kontenerowce oceaniczne Maersk przewożą nawet powyżej 20 tys. TEU). Zmiany miałyby wejść w życie w lutym 2025 roku.

Obydwie strony deklarują, że celem planowanych zmian jest zwiększenie niezawodności rejsów do poziomu powyżej 90% oraz poprawa efektywności, co przybliży ich również do zmniejszenia śladu węglowego. Maersk ma obsługiwać porty morskie na Morzu Bałtyckim w ramach relacji do Wilhelmshaven i Bremerhaven w północno-zachodniej części Niemiec. Czy to oznacza, że gdański Baltic Hub może się liczyć ze spadkiem obrotów? Nie musi tak być.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku, na rozwój biznesu w Baltic Hub stawia francuski gigant CMA CGM, który nie tylko przeniósł do Gdańska wszystkie relacje realizowane wcześniej do Gdyni, ale także uwzględnił Gdańsk w serwisie oceanicznym łączącym Europę Północną i Daleki Wschód. Wydaje się zatem, że lukę po Hapag-Lloyd i Maersk będą mogli wypełnić inni gracze na rynku. Można mieć jednak obawy, że część kontenerów będzie przewożona z zachodnioeuropejskich portów morskich do Polski transportem drogowym, co spowodowałoby zwiększenie kosztów transportu.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podkarpackie. Poprawi się droga w kierunku Soliny

Drogi i autostrady

Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Biznes i przemysł

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Wiosenny Kongres Transportu Intermodalnego w kwietniu w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podkarpackie. Poprawi się droga w kierunku Soliny

Drogi i autostrady

Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Biznes i przemysł

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Wiosenny Kongres Transportu Intermodalnego w kwietniu w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5