Partner serwisu
Drogi i autostrady

Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
13-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-02-2024
DROGI I AUTOSTRADY
Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska
fot. Baltic Hub, mat. pras.
Czołowi gracze na rynku żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych planują duże zmiany w trasach serwisów oceanicznych, łączących Europę i Azję. Miałyby one kończyć się w dużych portach morskich na Morzu Północnym, przez co dostawy kontenerów do Gdańska byłyby obsługiwane mniejszymi jednostkami feederowymi. Nie musi to jednak oznaczać strat dla Baltic Hub, gdańskiego głębokowodnego terminala kontenerowego.

Oddanie do użytku w 2007 roku głębokowodnego terminala kontenerowego w Gdańsku było przełomem w procesie budowania silnej pozycji Polski w transporcie morskim. Umożliwiło bowiem obsługę największych kontenerowców oceanicznych o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, obsługujących bezpośrednie relacje międzykontynentalne. Wcześniej do Polski zawijać mogły jedynie małe jednostki feederowe, łączące nasz kraj z takimi portami morskimi, jak Hamburg, Antwerpia, czy Rotterdam. Od 2007 roku Baltic Hub zwiększył zdolności przeładunkowe z 1,5 mln TEU rocznie do 3 mln TEU (z przeładunkami ponad 2 mln TEU w skali roku), natomiast realizowany obecnie program rozbudowy w ramach projektu T3 umożliwi zapewnienie przepustowości na poziomie 4,5 mln TEU.

Do Gdańska zawijają dziś największe kontenerowce oceaniczne takich armatorów, jak CMA CGM, COSCO, OOCL, MSC, Maersk, czy Hapag-Lloyd. Dwa ostatnie spośród wymienionych podmiotów, które zawiązały sojusz, planują jednak duże zmiany w siatce połączeń. Hubem dla obydwu armatorów będą tylko największe porty morskie na Morzu Północnym, z których kontenery będą dalej transportowane m.in. do Gdańska jednostkami średniej wielkości o pojemności na poziomie 5 tys. TEU (największe kontenerowce oceaniczne Maersk przewożą nawet powyżej 20 tys. TEU). Zmiany miałyby wejść w życie w lutym 2025 roku.

Obydwie strony deklarują, że celem planowanych zmian jest zwiększenie niezawodności rejsów do poziomu powyżej 90% oraz poprawa efektywności, co przybliży ich również do zmniejszenia śladu węglowego. Maersk ma obsługiwać porty morskie na Morzu Bałtyckim w ramach relacji do Wilhelmshaven i Bremerhaven w północno-zachodniej części Niemiec. Czy to oznacza, że gdański Baltic Hub może się liczyć ze spadkiem obrotów? Nie musi tak być.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku, na rozwój biznesu w Baltic Hub stawia francuski gigant CMA CGM, który nie tylko przeniósł do Gdańska wszystkie relacje realizowane wcześniej do Gdyni, ale także uwzględnił Gdańsk w serwisie oceanicznym łączącym Europę Północną i Daleki Wschód. Wydaje się zatem, że lukę po Hapag-Lloyd i Maersk będą mogli wypełnić inni gracze na rynku. Można mieć jednak obawy, że część kontenerów będzie przewożona z zachodnioeuropejskich portów morskich do Polski transportem drogowym, co spowodowałoby zwiększenie kosztów transportu.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT połączy Warszawę z Laponią! Jesienią rejsy do Rovaniemi

Biznes i przemysł

Mazowieckie. Aż 11 ofert na przebudowę drogi wojewódzkiej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Łódź i Małaszewicze kluczowe w handlu Europy ze Wschodem

Intermodal i logistyka

Łódź i Małaszewicze kluczowe w handlu Europy ze Wschodem

Damian Kelman 24 maja 2025

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Pozostałe z wątku:

LOT połączy Warszawę z Laponią! Jesienią rejsy do Rovaniemi

Biznes i przemysł

Mazowieckie. Aż 11 ofert na przebudowę drogi wojewódzkiej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Łódź i Małaszewicze kluczowe w handlu Europy ze Wschodem

Intermodal i logistyka

Łódź i Małaszewicze kluczowe w handlu Europy ze Wschodem

Damian Kelman 24 maja 2025

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5