Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Łódź i Małaszewicze kluczowe w handlu Europy ze Wschodem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Łódź i Małaszewicze kluczowe w handlu Europy ze Wschodem
fot. INBAP Intermodal
Łódź i Małaszewicze wyrastają na kluczowe punkty na euroazjatyckiej mapie handlu intermodalnego. Z raportu Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że mimo globalnych zawirowań, zwłaszcza związanych z wojną w Ukrainie, wymiana handlowa między UE a Chinami wciąż dynamicznie się rozwija. Polska umacnia swoją pozycję jako istotny węzeł logistyczny, a rosnący import z Chin tylko potwierdza znaczenie krajowej infrastruktury intermodalnej.

Urząd Transportu Kolejowego podsumował transport intermodalny w 2024 roku. Część raportu przedstawiła kluczowe lokalizacje na trasie euroazjatyckiej. Wśród ważnych miejsc znalazły się polskie Łódź i Małaszewicze.

Najważniejsze lokacje na trasie euroazjatyckiej

UTK wskazuj, iż konflikt zbrojny w Ukrainie wpłynął na funkcjonowanie gospodarki światowej, jednak handel między Unią Europejską a Chinami wciąż odgrywa kluczową rolę w międzynarodowej wymianie handlowej. Przekłada się to również na kształtowanie funkcjonowania szlaków kolejowych.

W tym momencie najważniejszymi europejskimi hubami logistycznymi są Duisburg, Hamburg, Bremerhaven, Łódź oraz Małaszewicze. Po stronie chińskiej natomiast przewodzą Hamburg, Bremerhaven, Łódź i Małaszewicze, natomiast po stronie chińskiej dominują Xi’an, Chengdu, Chongqing, Zhengzhou i Yiwu.

Główna trasa handlowa z Chin do UE przebiega między Xi’an a Małaszewiczami, natomiast w odwrotnym kierunku – z Duisburga do Xi’an




Raport zaznacza również, że cały czas dominującą pozycję ma euroazjatycka trasa przez Kazachstan, Roję oraz Białoruś, która obsługuje 88,6 procent tranzytowego przepływu kontenerów.

Wśród pozostałych alternatywnych dróg wyszczególnić można natomiast Korytarz Środkowy, czyli Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy posiadający 8,4 proc. udziału w rynku. Chociaż jego udział w rynku jest stosunkowo niewielki, przewozy intermodalne rok do roku wzrosły tam aż 13-krotnie.

Rośnie import z Chin

Urząd Transportu Kolejowego zwraca ponadto uwagę na rosnącą rolę importu z Chin do Europy, a przy tym słabnącą pozycję eksportu w drugą stronę.

W 2018 r. stosunek eksportu Unii Europejskiej do importu z Chin wynosił 40:60. W 2024 rok proporcje te zmieniły się na 34 do 66.

– Na tle globalnego podziału pracy, wzrostu konkurencyjności chińskich producentów oraz trwającej deindustrializacji Europy – połączonej ze spadkiem atrakcyjności europejskiego eksportu – w strukturze przepływu towarów nadal dominują chińskie ładunki – tłumaczy UTK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Intermodal i logistyka

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Damian Kelman 20 maja 2025

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Zobacz również:

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Intermodal i logistyka

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Damian Kelman 20 maja 2025

Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Intermodal i logistyka

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Damian Kelman 20 maja 2025

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Zobacz również:

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Intermodal i logistyka

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Damian Kelman 20 maja 2025

Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5