Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Import z Chin rośnie w siłę. Polska bramą dla euroazjatyckiego handlu
fot. PKP LHS
Przejścia graniczne z Białorusią stają się coraz bardziej jednokierunkowe. UTK raportuje: eksport do Chin spada, import z Państwa Środka rośnie w zawrotnym tempie. Czy na  stałe zmienia się charakter euroazjatyckiej wymiany towarowej?

Urząd Transportu Kolejowego podsumował przewozy intermodalne w 2024 roku. W opublikowanym raporcie sporą uwagę poświęcono kwestii przewozów przez przejścia wschodniej granicy Polski.

Jak wskazano, w latach 2021-2024 przejścia między Polską i Białorusią odgrywały ważną rolę obsłudze kolejowego handlu kontenerowego między Unią Europejską i Chinami. Choć ich znaczenie w strukturze euroazjatyckich szlaków transportowych pozostało wysokie, wyraźnie zaznaczyła się zmiana charakteru ruchu towarowego – zrównoważona wymiana zaczęła ustępować miejsca dominującemu napływowi ładunków z Chin do Europy. Jak to wygląda w liczbach?

Spadki w eksporcie, wzrosty w imporcie

UTK raportuje, że w kwestii wyjazdu towarów z Unii Europejskiej odnotowano znaczącyi systematyczny spadek wolumenów.

Głównym punktem przeładunkowym na tor szeroki jest Brześć Centralny. Tam eksport zmniejszył się z poziomu blisko 100 tys. TEU w 2021 roku do 42,7 tys. w 2024 roku. Jest to spadek o ponad połowę przez ten czas, ale w porównaniu z samym 2023 roku widać również obniżkę o 17,6 procent.

Jeszcze gorzej spadki prezentują się w przypadku Brześcia Severnego, gdzie wolumen wywozowy zmniejszył się z ponad 63 tys. TEU do niespełna 7 tys., a w przypadku tylko lat 2023 i 2024 zanotowano spadek o 56,3 proc.



Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku importu kontenerów z Chin do Europy. W 2024 roku Brześć Centralny zanotował gwałtowny wzrost liczby przyjmowany kontenerów. Względem 2023 roku był to wzrost o aż 136 procent ze 120,9 tys. TEU do 285,4 tys. Podobnie w Brześciu Severnym, gdzie wolumen importowy wzrósł ponad dwukrotnie – z 22,4 tys. TEU w 2023 r. do 45,3 tys. TEU w 2024 roku, co stanowi wzrost o 102,7 procent.

UTK zaznacza jednak, że pozostałe przejścia graniczne – takie jak Svisloch czy Mamonovo – przestały praktycznie odgrywać rolę w przewozach.

– Dane te wskazują na zmianę charakteru polsko-białoruskich przejść granicznych. W minionych latach import skonteneryzowanych towarów z Chin szedł w parze z eksportem towarów do Chin z Europy. Aktualnie import zaczyna dominować w wymianie handlowej, lecz dynamiczna sytuacja w ostatnich latach świadczy o tym, że ten niekorzystny dla Europy bilans wymiany handlowej może się jeszcze zmienić – wyjaśnia Urząd Transportu Kolejowego.



Wyniki PKP LHS

UTK przedstawił również wyniki PKP LHS wskazując, iż w 2024 roku przewieziono 60,3 tys. TEU, co oznacza wzrost o około 2 procent względem 2023 roku.

Wśród przewozów minimalnie przeważały ładunki importowe – 30,8 tys. TEU (51 procent do 29,6 tys. TEU eksportu (49 proc.). Marginalne były natomiast przewozy krajowe i wyniosły zaledwie 8 TEU.

Udział PKP LHS w przewozach intermodalnych w ubiegłym roku wyniósł natomiast odpowiednio 3,6 proc. według masy oraz 2,1 proc. według pracy przewozowej, a przewozy sieci Polskich Kolei Państwowych Linii Hutniczej Szerokotorowej odbywały się z wykorzystanie przejścia Hrubieszów-Izow.

– Choć w poprzednich latach LHS odgrywała rolę w przewozach między Chinami a UE, w 2024 r. — ze względu na trwający konflikt zbrojny w Ukrainie — połączenia w tym kierunku zostały wstrzymane. Przewozy koncentrowały się głównie na wymianie towarowej z krajami sąsiednimi oraz alternatywnych rynkach azjatyckich i kaukaskich, w miarę dostępnych możliwości tranzytowych – tłumaczy UTK.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Intermodal i logistyka

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Damian Kelman 02 maja 2025

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Zobacz również:

Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam

Intermodal i logistyka

Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam

Mikołaj Kobryński 12 marca 2025

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Hupac z małymi spadkami w transporcie intermodalnym

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Intermodal i logistyka

Doskonały początek roku dla portu w Kłajpedzie

Damian Kelman 02 maja 2025

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Ostatni kontenerowiec oceaniczny Maersk w Gdańsku

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Zobacz również:

Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam

Intermodal i logistyka

Freightliner Group uruchamia regularne połączenie intermodalne Rzepin – Rotterdam

Mikołaj Kobryński 12 marca 2025

Laude: Intermodal kontra tiry

Intermodal i logistyka

Laude: Intermodal kontra tiry

Damian Kelman 16 marca 2025

Hupac z małymi spadkami w transporcie intermodalnym

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5