W województwie podlaskim została oddana do użytkowania przeprawa mostowa o długości 1205 m. Obiekt stał się najdłuższym tego typu obiektem w regionie, dołączając jednocześnie do pierwszej dziesiątki najdłuższych obiektów w Polsce. Konstrukcja jest kluczowym elementem nowej obwodnicy Łomży i częścią trasy S61. Wykonawcą obiektu jest firma Intercor.
Dzięki wpisaniu w strategiczny korytarz transportowy Via Baltica nowy obiekt znacząco poprawia płynność ruchu międzynarodowego i lokalnego umożliwiając bezkolizyjne przekroczenie doliny Narwi. Po ukończeniu inwestycji cały, liczący ponad 310 km, polski odcinek trasy S61 od Warszawy do Budziska jest już przejezdny w standardzie drogi ekspresowej. Realizacja inwestycji o wartości ok. 713 mln złotych (w systemie Projektuj i buduj), której inwestorem jest GDDKiA, została sfinansowana ze wsparciem środków Unii Europejskiej oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W ramach zadania Intercor zbudował niemal 13 km nowoczesnej drogi o dwóch jezdniach, po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pasy awaryjne, przystosowane do ruchu ciężarowego. Przebudowane i rozbudowane zostały także przeszło 7 km drogi krajowej DK 64. Powstały trzy węzły drogowe – Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ – oraz najdłuższy most w województwie podlaskim, o długości 1205 metrów (o dwóch przęsłach nawisowych po 150 m każde), przerzucony nad rzeką Narew i jej terenami zalewowymi. Projekt wyróżnia się także różnymi elementami infrastruktury towarzyszącej. Obiekt jest powiązany z czterema drogami wewnętrznymi gminy Piątnica oraz przejazdem gospodarczym na wale przeciwpowodziowym, a pod mostem znalazło się przejście dla zwierząt.
Ponieważ trasa biegnie przez tereny o dużym znaczeniu przyrodniczym wymagała opracowania nowoczesnych rozwiązań projektowych, uwzględniających ochronę środowiska oraz wysokie standardy bezpieczeństwa.
– W trakcie realizacji mostu MS19 przez rzekę Narew na odcinku 660m (z 1205m) wykorzystaliśmy technologię nasuwania podłużnego, umożliwiającą budowę 20 m podkonstrukcji w krótkim czasie. W ramach tej metody w cyklach tygodniowych przygotowane wcześniej betonowe segmenty nasuwane są na podpory za pomocą urządzeń hydraulicznych i łożysk ślizgowych.
Nasunięcie odcinka ok. 20 m zajmowało nam w przybliżeniu 4 godziny – mówi Paweł Guc, zastępca dyrektora kontraktu i kierownik koordynator robót mostowych w Intercor. – W trakcie budowy zastosowaliśmy także inne technologie mostowe – najdłuższe przęsła o rozpiętości 150 m były realizowane metodą nawisową, przy której wykorzystaliśmy 5 wózków do betonowań nawisowych VBC PERI (na odcinku 375m z 1205m). Na pozostałym odcinku 170 m do budowy ustrojów nośnych wykorzystaliśmy klasyczne ciężkie rusztowania stalowe. Budowa łącząca trzy technologie wymagała wiedzy, zaawansowanego technologicznie własnego sprzętu oraz doświadczonej kadry inżynierskiej – dodaje dyrektor kontraktu.
Intercor ma już na swoim koncie kilka tego typu realizacji takich jak obiekty WD112 i WD119 na Zakopiance DK 47, obiekty przez Wisłę w Borusowej czy też przez Dunajec w Nowym Sączu. Wykonawca projektu - Intercor Sp. z o.o. działa na terenie całego kraju, zajmując się szeroko rozumianym budownictwem mostowym, drogowym oraz kolejowym. Firma jest jednym z czołowych zleceniobiorców Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wielokrotnym realizatorem publicznych kontraktów dla spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Jest także jedną z największych spółek budowlanych w Polsce pod względem przychodów ze sprzedaży.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.