Rynek Infrastruktury
Hajduk przyznaje, że problem jest uniwersalny i był zgłaszany przez wiele gmin, a swój finał znajdował nawet w sądach. Tak zdarzyło się niedawno, gdy Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygał sprawę sporu kompetencyjnego w zakresie zarządzania drogą krajową nr 5 w województwie wielkopolskim (więcej o sporze tutaj).
– Problem w kontekście budowy drogi ekspresowej S3 był poruszany dość obszernie przez oddział GDDKIA w Zielonej Górze w porozumieniu z zarządem województwa na sejmiku województwa lubuskiego w marcu bieżącego roku. Brak jakichkolwiek informacji o postępach w pracach był przyczyną wystosowania pisma – tłumaczy portalowi „rynekinfrstruktury.pl” konsultant ZDT.
Damian Hajduk pochwala podjęcie tematu uporządkowania sieci dróg w regionie. „W szczególności prawidłowo rozpoznano wysokie ryzyka, jakie wystąpiłyby na odcinkach i kluczowych punktach sieci drogowej w przypadku procedowania literalnie według przepisów ustawy o drogach publicznych, bez podejmowania dodatkowych działań w interesie publicznym” – czytamy w piśmie.
Droga S3 z Międzyrzecza do Sulechowa ma zostać oddana do użytku 17 czerwca, więc powrót do zagadnienia jest ważny i pilny. Konsultant ZDT uważa, że należy doprowadzić do porozumienia oraz wdrożenia jego postanowień przed czerwcowym oddaniem do ruchu drogi S3 Międzyrzecz – Sulechów.
„Dla zachowania spójności i ciągłości sieci drogowej proponuje się następujące rozwiązanie: obecna droga krajowa nr 3 - wraz z odcinkami przekazanymi już samorządom niższego szczebla po oddaniu istniejących już odcinków drogi S-3 (w latach 1986-2008): wariant 1: na odcinku Międzyrzecz - Świebodzin - Zielona Góra - Nowa Sól stałaby się drogą wojewódzką i otrzymałby numer 297 (z dalszym przebiegiem do Jeleniej Góry jak obecnie). Wariant 2: na odcinku Międzyrzecz - Świebodzin - Zielona Góra - Nowa Sól stałaby się drogą wojewódzką i otrzymałaby numer 300” – proponuje Damian Hajduk.
„Następnie odpowiedni numer mogłaby otrzymać dawna droga krajowa nr 3 na obszarze województwa zachodniopomorskiego tj. Szczecin-Gorzów przez Lipiany i Pyrzyce, a w perspektywie II kwartału roku 2014 również odcinek DK-3 Gorzów-Międzyrzecz. W dalszej perspektywie po oddaniu drogi ekspresowej S3 status drogi wojewódzkiej otrzymałby dzisiejszy przebieg DK-3 na obszarze województwa dolnośląskiego (Nowe Miasteczko - Lubawka)” – kontynuuje.