Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak Wiedeń walczy z hałasem?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
28-04-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak Wiedeń walczy z hałasem?
fot. Rafał Muszczynko, Zielone Mazowsze
W tle warszawskiej walki z hałasem i szpeceniem miasta ekranami pobrzmiewa wciąż zakłamane hasło jakoby polskie przepisy dotyczące walki z hałasem były najostrzejsze na świecie i absolutnie niemożliwe do spełnienia. To oczywiście nieprawda. Zobaczmy więc jak z podobnymi problemami radzi sobie Wiedeń – miasto, w którym normy dotyczące hałasu są podobne, a w niektórych sytuacjach nawet ostrzejsze niż w Polsce. Do tego nie ma ani jednej ukończonej obwodnicy.

Uspokajanie ruchu


Podstawą walki z hałasem w Wiedniu jest zniechęcenie kierowców do jego generowania. Uspokojenie ruchu zapewnia to dwutorowo. Po pierwsze zniechęca do jazdy daną ulicą, a więc wyrzuca niechciany ruch przelotowy z wąskich uliczek. Po drugie, zmniejsza prędkość aut, a więc i hałas generowany toczeniem opon oraz opływem powietrza wokoło auta. Strefa Tempo 30 to w Wiedniu to bardzo popularne rozwiązanie.


Wiedeń nie boi się uspokojenia ruchu metodami fizycznymi – na przykład wyniesienie skrzyżowania na ulicy, po której jeździ komunikacja zbiorowa. W Wiedniu raczej nie pozwala się omijać z rykiem silnika autobusu stojącego na przystanku (niektóre przystanki nie dość, że nie mają zatok, to jeszcze fizycznie uniemożliwia się na nich ominięcie autobusu poprzez budowę wysp).

 

Zwężanie pasów ruchu


W temacie hałasu najbardziej jednak widać chęć do zwężania pasów ruchu. Wąski pas ruchu powoduje dyskomfort kierowcy, potęguje wrażenie niebezpieczeństwa ulicy. To przekłada się na wolniejszą, a więc znacznie bezpieczniejszą i cichszą jazdę. Nawet tam, gdzie jest bardzo szeroko, pasy ruchu dla aut są wąskie. W razie nadmiaru przestrzeni wyznacza się np. kolejne pasy rowerowe.


Tamtejsi inżynierowie ruchu przyznają się do wyznaczania pasów ruchu o szerokości 2,25 m, nawet na ulicach z dopuszczonym ruchem pojazdów ciężarowych i autobusów (większym pojazdom wolno wtedy wjechać na pas rowerowy). Jego koledzy po fachu z Polski zapewne spaliliby go na stosie za takie herezje.


Oczywiście nawet w najwęższych miejscach rowerom pozwala się jeździć dwukierunkowo. Inżynierowie ruchu mówią, że jeżeli miejsca wystarcza, by auto wyprzedziło rowerzystę, to i na dwukierunkowy ruch rowerów też go wystarczy.


Strefy zamieszkania


Kolejnym częstym sposobem na zmniejszanie hałasu jest... jeszcze większe ograniczenie prędkości. W Austrii w strefie zamieszkania auto ma obowiązek poruszać się z prędkością pieszego (ok. 5 km/h). Gdyby sam znak nie podziałał, można jeszcze dodatkowo zwęzić jezdnię, odgiąć tor jazdy, by wymusić mniejszą prędkość. W odzyskanej przestrzeni ulicy można zasadzić zieleń.


Likwidacja źródeł hałasu


W wielu miejscach nawet najbardziej drastyczne ograniczenie prędkości nie wystarczyło. Tam Wiedeń pozbywa się hałasu przez pozbycie się maszyn hałas generujących – np. przez zakaz wjazdu motocykli w godzinach od 20 do 6.


Oprócz zakazów obowiązujących tylko w nocy, Wiedeń ma także kilka ulic, na których obowiązuje zakaz całodobowy. Znajdziemy tu również całkiem spore strefy piesze, i to nie tylko w ścisłym centrum.


Na koniec warto dodać, że promocja ruchu rowerowego to także sposób na walkę z hałasem. Jeden rower więcej to jedno hałasujące auto mniej.

 

Całość artykułu

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nokia Siemens Networks zapewni szerokopasmowy internet w austriackich pociągach

Intermodal i logistyka

Nokia Siemens Networks zapewni szerokopasmowy internet w austriackich pociągach

Rynek Infrastruktury 22 czerwca 2011

Telekom Austria wchodzi do na polski rynek

Intermodal i logistyka

Telekom Austria wchodzi do na polski rynek

Rynek Infrastruktury 21 lipca 2011

Netia wejdzie na zagraniczne rynki dzięki Telekom Austria

Intermodal i logistyka

Inwestycje na lotnisku we Wiedniu

Intermodal i logistyka

Inwestycje na lotnisku we Wiedniu

Rynek Infrastruktury 23 września 2011

France Telecom chce sprzedać udziały w Orange Austria

Intermodal i logistyka

France Telecom chce sprzedać udziały w Orange Austria

Rynek Infrastruktury 19 stycznia 2012

FlyNiki planuje wzmocnić funkcje tranzytowe wiedeńskiego lotniska

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nokia Siemens Networks zapewni szerokopasmowy internet w austriackich pociągach

Intermodal i logistyka

Nokia Siemens Networks zapewni szerokopasmowy internet w austriackich pociągach

Rynek Infrastruktury 22 czerwca 2011

Telekom Austria wchodzi do na polski rynek

Intermodal i logistyka

Telekom Austria wchodzi do na polski rynek

Rynek Infrastruktury 21 lipca 2011

Netia wejdzie na zagraniczne rynki dzięki Telekom Austria

Intermodal i logistyka

Inwestycje na lotnisku we Wiedniu

Intermodal i logistyka

Inwestycje na lotnisku we Wiedniu

Rynek Infrastruktury 23 września 2011

France Telecom chce sprzedać udziały w Orange Austria

Intermodal i logistyka

France Telecom chce sprzedać udziały w Orange Austria

Rynek Infrastruktury 19 stycznia 2012

FlyNiki planuje wzmocnić funkcje tranzytowe wiedeńskiego lotniska

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5