Instytut Badawczy Dróg i Mostów przeprowadził badania hałasu generowanego przez różne typy nawierzchni z wykorzystaniem aparatury zamontowanej na samochodzie elektrycznym. Do czego zostaną wykorzystane efekty badań?
Sposób pomiaru
Maciej Maliszewski z Zakładu Technologii Nawierzchni wyjaśnia, że Instytut wypożyczył na czas badań w pełni elektryczny pojazd, dzięki czemu pomiary udało się wykonać bezszelestnie. – Hałas może pochodzić od kół pojazdu wchodzących w kontakt z nawierzchnią, od silnika, czyli jednostki napędowej oraz od oporów aerodynamicznych – wyjaśnia przedstawiciel IBDiM.
– Wykorzystując samochód elektryczny eliminujemy znacząco źródło hałasu od silnika konwencjonalnego, a pomiary można wykonywać przy niższych prędkościach. Możemy zainstalować zestaw czterech mikrofonów bezpośrednio przy kole – wyjaśnia Adam Zofka z Zakładu Technologii Nawierzchni.
Maciej Maliszewski dodaje, że wykonanie pomiarów za pomocą sprzętu zamontowanego na samochodzie elektrycznym jest nowością. Co więcej, IBDiM dysponuje jedynym w Europie zestawem pomiarowym, który sprowadzono ze Stanów Zjednoczonych. Pozostałe urządzenia tego typu są wykorzystywane do pomiarów w Ameryce i Australii.
Instytut zamierza prowadzić testy również na innych pojazdach i na nich zamontuje zestaw pomiarowy. Dzięki temu możliwe będzie wykonanie porównania poziomu hałasu na różnych typach samochodów i znalezienie różnic w generowaniu hałasu. – Możemy testować wiele rozwiązań oponiarskich, technicznych, a nawet kształt i układ błotników, zderzaków, a także technologię wykonywania nawierzchni – wylicza Maciej Maliszewski.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów dysponuje jeszcze innym urządzeniem do pomiaru natężenia hałasu. Jest to specjalna przyczepka z komorą, w której zamknięta jest opona poruszająca się po jezdni oraz zestaw głośników. Warunkiem zadziałania tej metody jest rozpędzenie się do co najmniej 50 km na godzinę.
Zastosowanie badań
Co stanie się z pomiarami po ich zakończeniu i przeanalizowaniu? Maciej Maliszewski tłumaczy, że do IBDiM zwracają się klienci zlecający pomiary, sam Instytut aplikuje do jednostek badawczych w celu sformułowania projektu badawczego i poszerzania swojej wiedzy. Tę może przykładowo zaprezentować podczas konferencji naukowej.
Przedstawiciel Instytutu mówi, że pomiary mogą przydać się przykładowo do stworzenia mapy dróg w Polsce z podaniem ich jakości dźwiękowej, czyli generowanego natężenia dźwięku. Na takich badaniach mogą też skorzystać samorządy, które posiadając mapę akustyczną natężenia dźwięku pochodzącego od nawierzchni łatwiej decydowałyby o miejscu budowania ekranów akustycznych lub stosowania cichych nawierzchni. Te warto stosować przy budynkach użyteczności publicznej.
Adam Zofka mówi, że Instytut będzie realizował projekt badawczy w ramach przedsięwzięcia GDDKiA i NCBiR „Rozwój Innowacji Drogowych”. W konsorcjum z politechnikami IBDiM chce porównać wszystkie metody badania hałasu – za pomocą aparatury zamontowanej na samochodzie elektrycznym, przyczepki z oponą oraz pomiarów wykonywanych na krawędzi drogi (mierzy się hałas od przejeżdżających pojazdów).
– W każdej metodzie trzeba mieć alternatywę, trudno jest ufać tylko jednej. My zajmujemy się zarówno diagnostyką stanu nawierzchni (badamy ją pod względem nośności, hałasu oporów tocznia), jak i samą nawierzchnią, techniką jej wykonania. Takie urządzenie umożliwia nam w wyprodukowaniu mieszkanek i zbudowanie odcinków doświadczalnych oraz ocenę i analizę istniejących mieszanek – oznajmia Adam Zofka z Działu Technologii Nawierzchni IBDiM.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.