Hałas generowany przez pojazdy i urządzenia mechaniczne stanowi nie tylko niedogodność, ale jest także groźny dla zdrowia i życia. W redukcji hałasu pomóc mogą nowoczesne nawierzchnie asfaltowe, nad którymi pracują technolodzy czołowych polskich firm produkujących asfalt.
Współcześnie hałas jest jednym z najbardziej uciążliwych czynników środowiskowych wpływających na obniżenie jakości życia oraz zdrowia mieszkańców Europy. Według danych Europejskiej Agencji Środowiskowej przynajmniej 110 mln Europejczyków cierpi z powodu hałasu drogowego, a jego poziom stale wzrasta. Ten wzrost ma związek z rozwojem infrastruktury drogowej i rosnącą liczbą samochodów poruszających się po europejskich drogach. Wzrost ich liczby jest szczególnie odczuwalny w naszym kraju.
Według danych GUS w 2012 r. dogoniliśmy Unię Europejską pod względem liczby samochodów na 1000 mieszkańców. Ten wskaźnik wyniósł wtedy 486, co oznacza, że statystycznie prawie co drugi Polak posiada samochód. Dla porównania w wysokorozwiniętych państwach kojarzących się z rozwiniętą motoryzacją, takich jak Japonia, USA czy Korea Południowa, jest on niższy – odpowiednio: 456, 424 i 283 samochody na 1000 mieszkańców.
Większy ruch, to większy hałas
Poziom dźwięku wyrażany jest w decybelach (dB), a jego skala ma charakter logarytmiczny, co oznacza, że hałas o poziomie 100 dB jest wielokrotnie większy od hałasu o poziomie 50 dB niż wynikałoby to z zależności liniowej. Dla przykładu szept to dźwięk o poziomie około 20 dB, odkurzacz 60 dB, a start myśliwca wojskowego 140 dB.
Według opracowania Biura Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu z 2012 r. szacuje się, że w Polsce narażonych na hałas jest 13 mln osób. Na tle uśrednionych wyników badań poziomu hałasu w Unii Europejskiej odsetek osób narażonych na hałas w przedziałach: 65-74 dB w dzień i 60-69 dB w nocy w Polsce jest większy niż średnia dla Unii Europejskiej.
Asfaltowe innowacje pomogą obniżyć poziom hałasu
W związku z narastającym problemem zanieczyszczenia środowiska naturalnego hałasem wytwórcy nawierzchni asfaltowych opracowują nowoczesne technologie, które pozwalają na redukcję hałasu drogowego powstającego w wyniku oddziaływania opon pojazdu na powierzchnię drogi.
– Najcichsze drogi asfaltowe są cichsze średnio o 3-6 dB od najcichszych dróg betonowych, a różnorodność technologii asfaltowych stwarza możliwość budowania dróg o różnej hałaśliwości w zależności od potrzeb. Najnowsze technologie budowy nawierzchni asfaltowych, takie jak nawierzchnie porowate, cienkie dywaniki o nieciągłym i niewielkim uziarnieniu czy nawierzchnie poroelastyczne pozwalają na znaczne obniżenie poziomu hałasu – mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.
Redukcja poziomu hałasu o 3 dB z punktu widzenia mieszkańców zasiedlających tereny przy drogach jest znaczną redukcją. Porównywalny efekt osiągniemy podwajając dystans między odbiorcą hałasu i jego źródłem lub redukując ruch o 50%. Wykorzystanie cichych nawierzchni asfaltowych pozwala także zaoszczędzić znaczne środki, które musiałyby zostać przeznaczone na budowę, dewastujących krajobraz, ekranów dźwiękowych.
Ciche nawierzchnie asfaltowe
Obecnie stosowane nawierzchnie porowate pozwalają na zmniejszenie hałaśliwości nawierzchni o 4-8 dB ze względu na zawartość wolnych przestrzeni stanowiących ponad 20% jej objętości. Nawierzchnie porowate są powszechnie stosowane głównie na drogach szybkiego ruchu zarówno w państwach europejskich jak i poza Europą, na przykład w Japonii. W Holandii w 2012 r. wprowadzono administracyjny obowiązek stosowania nawierzchni porowatych na wszystkich autostradach.
„Ciche cienkie dywaniki” charakteryzują się potencjalną redukcją hałasu drogowego o 3-6 dB, która uzyskiwana jest dzięki porowatości takiej nawierzchni, zwykle do 20% wolnych przestrzeni oraz dzięki zoptymalizowanej makroteksturze. Cienkie dywaniki stosowane są głównie na drogach o wolnej lub średniej prędkości ruchu, ale występują również na drogach szybkiego ruchu. Są one obecnie powszechnie stosowane na drogach m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii (gdzie stanowi dominującą „cichą nawierzchnię”), Hiszpanii, Szwecji, Norwegii, Holandii (tylko na drogach komunalnych), czy w Szwajcarii (na około 50% głównych dróg).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.